Combinaatieleer
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 12
Combinaatieleer
Beste wiskundigen,
ik zit met 2 vragen waar ik totaal geen idee heb wat ik moet doen,
misschien kunnen jullie mij helpen, het gaat om onderstaande problemen.
Bij de eerste vraag moet je het combinatorisch bewijzen en niet met behulp van formule transformaties :S
en bij de 2de vraag heb ik geen idee hoe ik zou moeten beginnen.
dus hopelijk kunnen jullie mij helpen!
ik zit met 2 vragen waar ik totaal geen idee heb wat ik moet doen,
misschien kunnen jullie mij helpen, het gaat om onderstaande problemen.
Bij de eerste vraag moet je het combinatorisch bewijzen en niet met behulp van formule transformaties :S
en bij de 2de vraag heb ik geen idee hoe ik zou moeten beginnen.
dus hopelijk kunnen jullie mij helpen!
-
- Berichten: 336
Re: Combinaatieleer
Voor vraag twee zou ik beginnen met transformaties uit te voeren
Vraag 1 heb ik niet direct een antwoord op.
\(z'_i = z_i +1- i\)
en \(k'=k-\sum \limits_i (i-1) = k - \frac12 n (n -1) \)
. Hiermee wordt de vergelijking \(\sum \limits_i z'_i = k' \)
met \(z'_i \geq 0\)
. Dit is hetzelfde als de vraag hoe kan ik \(k'\)
knikkers verdelen over \(n\)
vakjes.Vraag 1 heb ik niet direct een antwoord op.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
-
- Berichten: 336
Re: Combinaatieleer
Vraag 1 snap ik niet echt: als
\(\binom{n}{r-i}\)
een zinvol uitdrukking moet zijn met gelden \(r-i \geq 0\)
en \(r \leq n\)
voor alle \(i \in [1,n]\)
. Dus \(n = r\)
???Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.
-
- Berichten: 12
Re: Combinaatieleer
Ja, bij vraag 1 kan je ervan uitgaan dat r en s deelverzamelingen van n zijn en i is de doorsnede van r en s. Als ik het teken dan begrijp ik het wel maar hoe je dit combinatorisch kan bewijzen is me een vraag
-
- Berichten: 264
Re: Combinaatieleer
Hm als je vraag 1) vertaalt naar de definitie, valt er een aantal dingen weg:
Het deel in de som kun je, als je goed kijkt (heb ook maar wat geprobeerd) herschrijven als:
Daar houdt 't voor mij atm even op. Er is vast een stelling, rekenregel o.i.d. die zegt dat de gelijkheid klopt (mijn kennis reikt nog niet zover). Dit resultaat ziet er iig wel verdacht "mooi" uit. Misschien kun je er iets mee..
\( \sum{ n! / (r-i)!(s-i)! [(n-r) -(s -i)]! i!}\)
waarbij (i=1 --> n)Het deel in de som kun je, als je goed kijkt (heb ook maar wat geprobeerd) herschrijven als:
\(n! / (r-i)!(s-i)! [(n-r) -(s -i)]! i! = \left( \begin{array}{c} {n-r} \\ {s-i} \end{array} \right)\left( \begin{array}{c} {r} \\ {i} \end{array} \right)\left( \begin{array}{c} {n} \\ {r} \end{array} \right)\)
Er blijft dus over dat je moet bewijzen dat:\( \sum{\left( \begin{array}{c} {n-r} \\ {s-i} \end{array} \right)\left( \begin{array}{c} {r} \\ {i} \end{array} \right)} = \left( \begin{array}{c} {n} \\ {s} \end{array} \right) \)
//tenminste, als je \(\left( \begin{array}{c} {n} \\ {r} \end{array} \right)\)
voor de som mag zetten (omdat hij i- onafhankelijk is) en dan daardoor deelt?Daar houdt 't voor mij atm even op. Er is vast een stelling, rekenregel o.i.d. die zegt dat de gelijkheid klopt (mijn kennis reikt nog niet zover). Dit resultaat ziet er iig wel verdacht "mooi" uit. Misschien kun je er iets mee..