Aantal nucleotiden tussen nucleosomen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Aantal nucleotiden tussen nucleosomen

Hallo

Een nucleosoom bestaat uit histon met daarrond 2x de DNA dubbele helix gewonden. Tussen elk nucleosoom zitten ongeveer 200 nucleotiden, hoe komt men aan (ongeveer) 200?

Ik heb ooit de reden nog geweten, het had iets te maken met het feit dat de DNA-streng 2x rond het histon wordt gewonden, maar ik weet het niet meer...

Kan iemand me aan de verklaring helpen?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Aantal nucleotiden tussen nucleosomen

Kan het niet zijn dat 200 nucleotiden tussen elk nucleosoom conformationeel gezien de meest stabiele toestand is? Want ik denk niet dat er een specifieke 'reden' voor is. Het DNA is in bacteriën vaak in een supercoiled toestand, puur omdat de krachten zo beter verdeeld zijn. Misschien zouden in dit geval meer dan 200 nucleotiden zorgen voor een minder stabiele 'compactatie' van het DNA

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Aantal nucleotiden tussen nucleosomen

Ik denk dat het zoiets was: het DNA gaat 2x rond het histon, dit met ongeveer 80 baseparen telkens. Omdat het dat 2x doet, zijn er dat 160, wat ONGEVEER 200 is. Vandaar dat er ongeveer 200 nucleotiden tussen elk (opeenvolgend) nucleosoom zitten. Ik vond dit zo in mijn cursus celbiologie... Iemand die kan bevestigen/verbeteren?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer