Gesprongen oogadertje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Gesprongen oogadertje

Ik vroeg mij af wat nu precies een gesprongen ader in het oog is.

Dit klinkt wellicht wat vreemd, maar ik heb altijd begrepen dat wanneer er bijvoorbeeld een vliegje tegen het glasachtig lichaam vloog, of er teveel druk in het hoofd is er een adertje in het netvlies kan springen wat je buitenaf ziet als een rood kronkeltje. Maar bij nader inzien vraag ik me af hoe het kan dat je dan dit adertje zo ziet...bij een gesprongen ader denk ik aan lekkend bloed en niet aan het zien van het bloedvat zelf. Dus zie je bij een gesprongen ader in het oog wel het bloedvat zelf dat gesprongen is? Of is het de ruimte waar het bloed insijpelt...wat er uit ziet als een gekronkelde adertje?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gesprongen oogadertje

Zoek nog eens goed de anatomie van het oog op, je gooit namelijk een aantal structuren door elkaar. Zo kan een vliegje niet tegen het glasachtig lichaam aanvliegen en zie je de retina niet van buiten, maar het conjunctivum dat over de sclera ligt. De retina bekleedt het binnenste deel van het oog waardoor je een bloeding daar niet ziet.

Zoek ook eens op hyposfagma. Denk dat je er zo wel uitkomt ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gesprongen oogadertje

Zo kan een vliegje niet tegen het glasachtig lichaam aanvliegen
Ja, het was ook niet mijn bedoeling om het glasachtig lichaam te associëren met het vliegje, want die komt natuurlijk tegen het hoornvlies. Maar wat ik me eigenlijk afvroeg is of dat bloed ook naar het glasachtig lichaam kan sijpelen? Ik was een deel vergeten, en kon dat niet meer veranderen...vandaar dat het er nu niet goed staat. Maar via je link ben ik er nu achter waar dat bloed tussen zit.
De retina bekleedt het binnenste deel van het oog waardoor je een bloeding daar niet ziet.
Tenzij je in het oog van een albino kijkt...?!
Zoek ook eens op hyposfagma.
Ja, alleen zien de afbeeldingen die hierbij voorbij komen er een stuk erger uit dan een simpel gekronkeld draadje wat je snel ziet als iemand bijvoorbeeld een vlieg in z'n oog heeft gekregen. Ik zie nu wel in waar dat bloed zich precies tussen bevindt, maar niet waardoor dat zo'n "mooi" gekronkelde draadje kan vormen. Het verschil zal wel zitten in de hoeveelheid bloed die vrijkomt, maar waarom vormt dat bij de meesten een kronkel? Waarom gaat dat zo "netjes" in een kronkel lopen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gesprongen oogadertje

Die kronkel is geen bloeding, maar een adertje zelf. Dat zie je bij irritatie en vermoeidheid.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer