Evolutie prijs olie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Evolutie prijs olie

Hallo,

Ik vroeg mij af wat de eventuele impact zou zijn op de olieprijs als we vandaag de zekerheid zouden krijgen dat we in 2025 op water (veronderstel zeer goedkoop) zouden kunnen rijden. Zou de olieprijs dan vandaag al zakken om de verwachte daling in vraag op te vangen? Of wacht je om de prijs te laten zakken tot in 2025 omdat het prijsniveau dan globaal toch hoger zal liggen? De stijging van de vraag die je in 2025 in de hand zou werken door de prijs dan te laten zakken is dan "meer waard".

Ik zou zeggen dat je ervoor kiest om zo snel mogelijk de prijs te laten zakken om op die manier de opbrengst veilig te stellen. Want de prijs laten zakken in 2025 levert dan extra opbrengsten op die eigenlijk minder waard zijn door het effect van de discontovoet.

Welke redenering is juist?

Bedankt!

Berichten: 156

Re: Evolutie prijs olie

Nu houden ze de productie kunstmatig lager dan mogelijk.

Dus moest blijken dat hun olie in 2025 minder waard zal zijn denk ik ook dat ze productie nu zouden opschroeven, en de prijs dus zal dalen.

Nog even een kanttekening: Auto's zouden niet op water maar op waterstof kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Evolutie prijs olie

Even los van het feit dat auto's niet op water kunnen rijden (wel waterstof)

De olieprijs wordt door een aantal factoren bepaald: het aanbod, de vraag en speculatie (ja er wordt veel gespeculeerd met olie).

De vraag is niet te beïnvloeden. Het introduceren van een nieuwe technologie kost tijd en zal niet direct een significante vraagverandering teweeg brengen. Het kan wel zo zijn dat bij een dalende prijs de vraag weer toe gaat nemen en de daling deels teniet gaat dien.

Het aanbod wordt door de OPEC gereguleerd, maar is natuurlijk ook onderhevig aan de fysieke limieten van de verschillende bronnen. Bij een dalende vraag wordt het aanbod ook teruggeschroefd om de prijs op peil te houden.

Speculanten zullen echter wel heftig reageren. Olie wordt een minder interessant goedje en dus trekken ze zich terug. Daardoor zal de prijs dalen.

Overigens is de prijs een gevolg van vraag/aanbod. De zelf prijs wordt dus niet gereguleerd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer