Een zwarte zon, een rode maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Een zwarte zon, een rode maan

Waarop mijn vraagstelling gebaseerd is zal hier vast niet voldoen aan wetenschappelijk, maar de vraag die ik erover heb is dat zeer zeker wel - waarschijnlijk zal voor velen de vraag 'common sense' zijn, voor mij is dat in ieder geval niet.

Ik las afgelopen week dat er a.s. woensdag 15 juni een maansverduistering zal plaatsvinden, hetgeen betekent dat de maan een rode kleur krijgt.

Wikipedia over een maansverduistering:

Een maansverduistering doet zich voor wanneer de zon, de aarde en de maan op één lijn staan (met de aarde in het midden).

Mijn vraag is echter, of het mogelijk is dat er op dezelfde tijd zowel een maans- als zonsverduistering plaatsvindt. Deze vraag stel ik naar aanleiding van het volgende:

Openbaring 6:12

Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood.

Wikipedia over een zonsverduistering:

Een zonsverduistering (of zon-eclips) is een astronomisch fenomeen, waarbij overdag het licht van de zon de waarnemer niet bereikt, doordat een hemellichaam (meestal de maan) in de weg van het licht staat.

Het lijkt mij niet dat de maan het hemellichaam is dat voor de zonsverduistering zal zorgen, omdat er in dat geval geen maansverduistering mogelijk is. Welk hemellichaam kan er echter wél tussen de zon en aarde komen te staan, tegelijkertijd dat er een maansverduistering is?

Men kan dus maans- en zonsverduistering voorspellen, maar is er een voorspelling dat beide tegelijkertijd plaatsvinden? Mits het überhaupt mogelijk is...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Een zwarte zon, een rode maan

Bij een zonsverduistering staat de maan tussen de zon en de Aarde. Bij een maansverduistering staat de Aarde tussen de zon en de maan. Beide kunnen dus nooit tegelijkertijd plaatsvinden.

Johannes baseerde zijn verhaal niet op gedegen astronomische kennis.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Een zwarte zon, een rode maan

Marko schreef:Bij een zonsverduistering staat de maan tussen de zon en de Aarde. Bij een maansverduistering staat de Aarde tussen de zon en de maan. Beide kunnen dus nooit tegelijkertijd plaatsvinden.

Johannes baseerde zijn verhaal niet op gedegen astronomische kennis.
Daar was ik ook achter, maar er staat dat er ook een ánder hemellichaam voor een zonsverduistering kan zorgen...

Zo staan bijvoorbeeld de planeten Venus en Mercurius ook tussen de aarde en zon.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Een zwarte zon, een rode maan

Als het een ander hemellichaam is, dan bevindt de waarnemer zich niet op Aarde. Venus en Mercurius kunnen niet voor een zonsverduistering zorgen, daarvoor bestrijken ze een te klein deel van de hemelboog.

Wat wij onder een zonsverduistering verstaan, wordt veroorzaakt door de maan en nergens anders door.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Een zwarte zon, een rode maan

Marko schreef:Als het een ander hemellichaam is, dan bevindt de waarnemer zich niet op Aarde. Venus en Mercurius kunnen niet voor een zonsverduistering zorgen, daarvoor bestrijken ze een te klein deel van de hemelboog.

Wat wij onder een zonsverduistering verstaan, wordt veroorzaakt door de maan en nergens anders door.
Bedankt voor het verhelderen! Dit plaats Openbaring voor mij in een iets ander daglicht - en dat op tweede Pinksterdag...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Een zwarte zon, een rode maan

Reactie schreef:Daar was ik ook achter, maar er staat dat er ook een ánder hemellichaam voor een zonsverduistering kan zorgen...

Zo staan bijvoorbeeld de planeten Venus en Mercurius ook tussen de aarde en zon.
zie hier een foto van een "zonsverduistering" door Venus:
venus.jpg
venus.jpg (12.59 KiB) 495 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer