Hoe de cola bubbelend te houden.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Hoe de cola bubbelend te houden.

Hey allemaal.

Ik houd heel erg van cola, wat ik haat is als de kracht eraf is.

Ik weet dat diwaterstofcarboniet het bubbelen veroorzaakt.

Nog beter gezegd de CO2 die het bubbelend houd.

Ik heb mijn eigen theorie bedacht hierover maar werkt deze wel?

De fles ondersteboven in de koelkast zetten.

Dit werkt volgensmij omdat de CO2 die de cola afzet niet uit de fles gaat en als je de volgende keer weer een glas inschenkt de cola weer mengt met het uitgescheiden beetje CO2.

Mijn 2e theorie is de lucht eruit halen voor dat je de dop erop doet.

Dit werkt volgensmij omdat de lucht de CO2 er ook uithaalt, want de bubbels gaan er pas af als je de fles hebt geopend.

Werken deze 2 zo niet weet iemand dan wel een andere?

Mvg Liam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

De beste methode is de boel koud houden. Want CO2 is beter oplosbaar in water bij lagere temperatuur.

Het verhaal dat de lucht de CO2 er uit haalt klopt niet. De CO2 ontsnapt altijd een beetje uit de cola, en verzamelt zich bovenin de fles. Zodra je de dop opent ontsnapt die CO2.

Ondersteboven zetten zal ook niet helpen. De dop sluit zo goed af dat er niks ontsnapt zolang die dicht zit.

Berichten: 141

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

klazon schreef:De beste methode is de boel koud houden. Want CO2 is beter oplosbaar in water bij lagere temperatuur.

Het verhaal dat de lucht de CO2 er uit haalt klopt niet. De CO2 ontsnapt altijd een beetje uit de cola, en verzamelt zich bovenin de fles. Zodra je de dop opent ontsnapt die CO2.

Ondersteboven zetten zal ook niet helpen. De dop sluit zo goed af dat er niks ontsnapt zolang die dicht zit.
Maar de kracht gaat er bij mij binnen een dag af en sluit de dop ook altijd af zo strak mogelijk.

Maar sowieso, mocht de dop niet compleet luchtdicht zijn dan isoleert de cola dan wel de CO2.

Berichten: 164

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

klazon schreef:De beste methode is de boel koud houden. Want CO2 is beter oplosbaar in water bij lagere temperatuur.

Het verhaal dat de lucht de CO2 er uit haalt klopt niet. De CO2 ontsnapt altijd een beetje uit de cola, en verzamelt zich bovenin de fles. Zodra je de dop opent ontsnapt die CO2.

Ondersteboven zetten zal ook niet helpen. De dop sluit zo goed af dat er niks ontsnapt zolang die dicht zit.
Ik was zelf ooit met het idee gekomen om een cola fles te maken met een schuiver naar beneden zodat je het lege volume kleiner kon maken ^^. Zodat zeg maar je fles steeds kleiner wordt. Of een krimp fles met van die ribbelranden die je in kan drukken naarmate je fles leger is #. Maar het is jammer genoeg niet praktisch omzoiets te maken/her te gebruiken ^^.

Klazon opzich als je hem onderste zet en je hebt een systeem dat je dop eraf draait zodat je onderste boven in kan schenken dan blijft je CO2 gevangen boven in de fles en zal het niet steeds ontsnappen. Moet opzich te doen zijn....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

CO2 of koolstofdioxide is eigenlijk niet zo goed oplosbaar in water, veel hangt af van de temperatuur en de druk.

Zo daalt de oplosbaarheid als de temperatuur stijgt. Wanneer je dus de vloeistof op een lage temperatuur kunt houden zal er meer CO2 opgelost blijven. Dit is wat Klazon terecht opmerkte.

Anderzijds stijgt de oplosbaarheid wanneer de druk stijgt. De hoeveelheid CO2 die opgelost is in de cola is dus recht evenredig met de druk van het gas erboven. (Zie Wet van Henry)

Wanneer je flesje dicht is zal er een bepaalde hoeveelheid CO2 uit de cola ontsnappen en een druk boven de vloeistof opbouwen, deze zorgt ervoor dat er niet nog meer CO2 kan ontsnappen. Om die reden is het helemaal geen goed idee om al het aanwezige gas boven de vloeistof weg te zuigen, indien je dit zou doen zal er meer CO2 ontsnappen. Verder is het idee van Yamibas nog helemaal niet zo slecht, het blijkt in praktijk wel een stuk moeilijker ;) .

En euh.. het is niet diwaterstofcarboniet maar -carbonaat of gewoon koolzuur.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 141

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

Kravitz schreef:CO2 of koolstofdioxide is eigenlijk niet zo goed oplosbaar in water, veel hangt af van de temperatuur en de druk.

Zo daalt de oplosbaarheid als de temperatuur stijgt. Wanneer je dus de vloeistof op een lage temperatuur kunt houden zal er meer CO2 opgelost blijven. Dit is wat Klazon terecht opmerkte.

Anderzijds stijgt de oplosbaarheid wanneer de druk stijgt. De hoeveelheid CO2 die opgelost is in de cola is dus recht evenredig met de druk van het gas erboven. (Zie Wet van Henry)

Wanneer je flesje dicht is zal er een bepaalde hoeveelheid CO2 uit de cola ontsnappen en een druk boven de vloeistof opbouwen, deze zorgt ervoor dat er niet nog meer CO2 kan ontsnappen. Om die reden is het helemaal geen goed idee om al het aanwezige gas boven de vloeistof weg te zuigen, indien je dit zou doen zal er meer CO2 ontsnappen. Verder is het idee van Yamibas nog helemaal niet zo slecht, het blijkt in praktijk wel een stuk moeilijker ;) .
Hoe lang heb jij scheikunde gestudeerd?

Ik ben benieuwd ik wil weten hoe lang het mij kan duren voordat ik dat ook allemaal weet.

Ik zit nu op 2 HAVO.

Is dit allemaal voor vlak na de basisvorming wat je net hebt gezegd?

En is er een vervolgopleiding die beide schei en natuurkunde doet?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

Ik studeer momenteel biochemie aan de universiteit. Zaken zoals hierboven beschreven leer je volgens mij in het 3de of 4de middelbaar (België), jammer genoeg weet ik niet echt wat het Nederlandse equivalent daarvan is; Havo 3/4 of Vwo 3/4 misschien.

Het zijn in ieder geval zaken die vrij vroeg in de een opleiding worden onderwezen ook al heb je niet zoveel scheikunde. Dus zo heel lang moet je daar niet voor studeren ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe de cola bubbelend te houden.

Zaken zoals hierboven beschreven leer je volgens mij in het 3de of 4de middelbaar (België), jammer genoeg weet ik niet echt wat het Nederlandse equivalent daarvan is; Havo 3/4 of Vwo 3/4 misschien.
Daar is het inderdaad mee te vergelijken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer