Product idee?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

Product idee?

Op dit moment is er voor de consument geen apparatuur te koop die binnen een beperkte tijd kunnen aangeven wat voor stoffen er in de lucht hangen. Nu zijn er wel veel sensoren te koop (denk aan CO2 meters, CO meters etc.).

Is het simpelweg technisch of fysiek nog steeds onmogelijk om voor een betaalbare prijs een apparaat te maken dat je simpelweg kan vertellen wat er (ongeveer) in de lucht hangt, en of daar iets met giftige concentraties bij zit? Of bestaat zo'n apparaat wel al?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Product idee?

Als ik het goed begrijp zoek je een apparaat dat heel veel verschillende stoffen kan onderzoeken en dit ook nog eens continue doet.

Ik denk dat het erg moeilijk is om dit eenvoudig te realiseren. Sensoren zijn vaak specifiek voor bepaalde stoffen of stoffen met een bepaalde eigenschap. In beide gevallen kunnen ze maar een beperkt aantal stoffen per sensortype aan, dus je zou een boel verschillende sensoren moeten combineren.

Een gaschromatograaf kan wel een gas onderzoeken op een boel bestanddelen, maar dan hebben we het over een niet eenvoudig apparaat dat je moet koppelen aan een database. Bovendien vraag ik me af of het wel mogelijk is om GC te gebruiken voor continue monitoring (maar er zijn vast wel personen op dit forum die dit kunnen vertellen). Een eenvoudige GC heeft nog altijd ijking, een draaggas en onderhoud nodig, dit vertalen in een eenvoudig en robuust apparaat dat ongeveer hetzelfde kan lijkt me voorlopig niet haalbaar.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer