Algebra

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Algebra

Oke

Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand mij snel kan helpen.

Ik heb morgen een wiskunde repetitie over Algebra, en ik snap er al nie veel van, en me boeken liggen nog op school.

Kan iemand mij de basisdingen van algebra uitleggen. Ook was er geloof ik iets met Abs en Int.

Alvast Bedankt groetjes. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algebra

Kan je misschien iets concreter zijn? Wat moet je kennen en wat snap je niet?

Abs en Int kunnen wel meerdere dingen zijn, maar abs zal waarschijnlijk de absolute waarde betekenen en Int mogelijk het dichtstbijzijnde geheel getal (of naar boven, naar onder, hangt er al van af...).

Berichten: 9

Re: Algebra

Ja het is moeilijk om te zeggen wat ik nu precies moet weten en wat niet, ik weet niet alles uit mn hoofd.

Ik moet leren over intervallen, die notaties dat snap ik niet helemaal en van dat 0=x>5 ofzo (voorbeeld) met dat kleiner en groter dan, het domein en bereik. En van die functies als bijvoorbeeld (x+5)(x-4)(x-1)(x+8 ) met heel veel haakjes. =) daarbij moet je dan alles keer alles doen toch? zoiets? bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algebra

Wat je op het einde beschrijft klopt ja, je moet de haakjes dan gewoon overal distributief uitwerken. Het omgekeerde noemen we ontbinding in factoren of factorizeren.

Wat domein en bereik betreft, dat is vooral makkelijk uit te leggen aan de hand van voorbeelden, om de oefeningen te snappen toch.

Het domein zijn alle x-waarden waarvoor er een beeld is, dus waarvoor de functie gedefinieerd is.

Let hierbij onder andere op dat je niet mag delen door 0 en dat uitdrukking onder vierkantswortels niet negatief mogen worden.

Het bereik zijn alle y-waarden die "bereikt" worden, dus de verzameling van alle beeldwaarden.

Berichten: 9

Re: Algebra

ok, maar als je het domein niet weet kun je dus ook het bereik niet weten? en bij die notaties voor de intervallen, kun je < > gebruiken of [ ] bij welke geldt dat het cijfer niet meetelt dus bijvoorbeeld <0,7> geld hier dan dat het van 0 tot en met 7 loopt of van laatmaar zeggen 0.1 tot en met 0.69

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algebra

De notatie met < en > is niet echt gebruikelijk (eerder voor inproducten).

Je hebt enerzijds gesloten intervallen (grenzen horen er nog bij)

[a,b]

Anderzijds heb je de open intervallen (grenzen horen er NIET bij)

(a,b) of ]a,b[ en in jouw geval misschien <a,b> dan.

Daarnaast heb je nog half-open intervallen e.d., maar dat is dan niet zo moeilijk. Voorbeeld: (0,1] of ]0,1] of <0,1]

Berichten: 9

Re: Algebra

ok heel erg bedankt

Reageer