Levenscyclus spoelworm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Levenscyclus spoelworm

Ik ben even in de war door volgende vraag

De kans op besmetting van spoelwormen is het groots bij

A. Het eten van rauw rundsvlees

B. Het eten van rauw varkensvlees

C. Het eten van slecht gewassen groenten

D. Het drinken van vervuild water


De spoelworm leeft toch in het darmstelsel van het varken ? Maar de eitjes komen voor in het water ?

Welk van bovenstaande antwoorden lijkt dan het meest juist ?

(oorsprong: Toelatingsexamen arts/tandarts 2011)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Levenscyclus spoelworm

Als ik dit stukjelees zou ik denken dat antwoord D het meest overeen zal komen.

"De wormen leven in de dunne darm van de mens. Een vrouwtje kan tot 200.000 eieren per dag leggen. Deze verlaten het lichaam met de ontlasting, en rijpen onder gunstige omstandigheden (vochtige grond, niet te koud) in enkele weken tot het punt waarop ze infectieus worden. Mensen krijgen de eitjes aan de handen bij contact met grond en slikken ze in."

Als ontlasting met eitjes bijvoorbeeld in water terecht komt, en anderen halen daar weer water vandaan, dan is de kans natuurlijk groot dat ze deze eitjes binnen krijgen en er spoelwormen ontwikkelen in de darmen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Levenscyclus spoelworm

Ik kan je redenering volledig volgen, maar de kans dat diezelfde ontlasting op een groentenveld terecht komt lijkt me bijna even waarschijnlijk. Zo komt antwoord C ook in aanspraak.

Al bij al, antwoorden C en D leunen wel dicht bij elkaar aan vind ik.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Levenscyclus spoelworm

Al bij al, antwoorden C en D leunen wel dicht bij elkaar aan vind ik.
Je kan het water uit een verontreinigde rivier ook over de gewassen sproeien...

Aan de andere kant kun je de varkens en koeien ook water met eitjes geven...en als je dan toevallig een stuk vlees eet met die eitjes heb je natuurlijk ook kans om ook de spoelworm(eitjes) binnen te krijgen.

Maar je vraag was welk antwoord het meest waarschijnlijk is, dus dan zou ik voor antwoord D gaan.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Levenscyclus spoelworm

Ja daar heb je wel een punt.

Bedankt voor je hulp !
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Levenscyclus spoelworm

Er staat ook:

"Ascariasis is een aandoening met de darmparasiet Ascaris lumbricoides, de menselijke spoelworm, die vroeger veel voorkwam maar tegenwoordig nog maar zelden in Nederland wordt waargenomen. Wereldwijd is echter misschien wel een kwart van de wereldbevolking besmet. (...) Omdat menselijke uitwerpselen normaliter niet meer buiten worden gedeponeerd is de besmettingscyclus doorbroken en is de worm in Nederland zeldzaam geworden."

Het feit dat toch een groot deel van de wereldbevolking deze besmetting kan hebben duidt meer op verontreinigd water in bijvoorbeeld Afrika dan dat het te maken heeft met groente afwassen.

Nogmaals, D zou mijn keuze zijn, maar misschien zijn er anderen die een ander antwoord zouden geven naar aanleiding van een andere theorie!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Levenscyclus spoelworm

Een stukje over de mensenspoelworm uit mijn cursus Biodiversiteit der Dieren:

"De eitjes komen via het faeces van de gastheer in de buitenwereld terecht. In de eischalen ontwikkelen zich de juvenielen die tot 5 jaar in deze beschermende eischalen kunnen overleven. Deze eitjes komen via ongewassen voedsel of ongewassen handen terecht in de mond van een nieuwe (of dezelfde) gastheer, waarna ze ontluiken en terechtkomen in de darm."


Anderzijds hebben we allemaal wel ergens een punt ;) . De ontlasting kan zoals eerder gezegd in een rivier terechtkomen, vervolgens moet die rivier maar een heel klein beetje uit haar overs treden en de omliggende velden worden besmet met de Ascaris eitjes. Wanneer je dan nog groenten gaat kweken op die velden kan je het vervolg wel raden.

Daarom zou ik voor antwoord C kiezen :P .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Levenscyclus spoelworm

Anderzijds hebben we allemaal wel ergens een punt ;) .
Kom net nog een bron tegen waar we inderdaad beide gelijk krijgen:

"Mensen kunnen besmet raken met de eitjes door het eten van besmet voedsel, rauwe groente en fruit en het drinken van besmet water. Door slechte riolering kan besmetting van de grond plaatsvinden, alsook door het gebruik van afvalwater of uitwerpselen om het land te bemesten."

Tsja, ben nu wel benieuwd wat men op zo'n dergelijk examen goed zal rekeken! :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Levenscyclus spoelworm

Nou, op zich wil ik de discussie niet verstoren, kan immers steeds nuttig zijn. Maar wat gegoogle leerde mij via verschillende bronnen (bijv deze) dat je vierde optie niet 'drinken' maar 'zwemmen' moet zijn...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Levenscyclus spoelworm

Je kan het nog lastiger maken. Stel je besproeit je moestuintje met besmet water. Doordat je eitjes zich zullen concentreren op de groenten en aardoppervlak is de concentratie hier hoger. Daar staat dan weer tegenover dat men normaliter meer water drinkt dan groenten eet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Levenscyclus spoelworm

Maar wat gegoogle leerde mij via verschillende bronnen (bijv deze) dat je vierde optie niet 'drinken' maar 'zwemmen' moet zijn...


In dát geval zou ik niet voor antwoord D kiezen. Kans is namelijk groter ( in combi met het bericht van Wouter_Masselink) dat men groente met eitjes eet dan wanneer men een keer gaat zwemmen, en water inslikt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Levenscyclus spoelworm

dat je vierde optie niet 'drinken' maar 'zwemmen' moet zijn...
Nou, ik nam ook deel aan het toelatingsexamen in juli en meen mij te herinneren dat er drinken stond. Alle voorbeeldvragen die je kunt vinden zijn trouwens gereconstrueerd door mensen die zich vragen herinneren.

Niettemin, in het geval dat er inderdaad zwemmen zou gestaan hebben lijkt me antwoord C wel het meest waarschijnlijk. Bovendien drinken de meeste mensen en Nederland en België (en daar spits het toelatingsexamen toch vooral op denk ik) toch gezuiverd water? Of mineraalwater uit de winkel of water van de kraan, maar daar kan ik me moeilijk voorstellen dat daar eitjes in voorkomen?

Als de vraag in augustus terugkomt opteer ik voor antwoord C
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Levenscyclus spoelworm

Nou, ik nam ook deel aan het toelatingsexamen in juli en meen mij te herinneren dat er drinken stond. Alle voorbeeldvragen die je kunt vinden zijn trouwens gereconstrueerd door mensen die zich vragen herinneren.
Ik ben er mij inderdaad goed van bewust dat alle vragen ontstaan vanuit de herinnering van mensen ;) . Echter wou ik het in dit geval hier wel meedelen, daar het een belangrijke nuance kan opleveren. Over wie het al dan niet juist heeft onthouden, doe ik verder geen uitspraak :P . Maar het leek mij niet zo onlogisch dat er 'zwemmen' moest staan daar dit zorgt voor een eenduidig antwoord...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Levenscyclus spoelworm

Maar het leek mij niet zo onlogisch dat er 'zwemmen' moest staan daar dit zorgt voor een eenduidig antwoord...
Inderdaad. Er zal waarschijnlijk dan wel zwemmen gestaan hebben anders zou de vraag te veel verwarring oproepen vermoed ik.

Definitief besluit is dus antwoord C ;)

Bedankt voor jullie hulp !
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer