Intensief vs extensief

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 248

Intensief vs extensief

Hallo,

In mijn cursus staat er dat extensieve toestandsfuncties evenredig toenemen met de hoeveelheid materie die in het systeem zit. Als voorbeelden geeft men de grootheden: volume, entropie, inwenige energie.

De waarde van intensieve toestandsfuncties is onafhankelijk van de hoeveelheid materie. Als voorbeelden geeft ment: Temperatuur, chemische potentiaal, druk.

Nu is mijn vraag: stel je hebt een ballon, en je vult deze met 1L lucht en je meet de druk. Vervolgens verhoog je de inhoud tot 2L lucht en je meet opnieuw de druk. Dan zal de druk toch wel toegenomen zijn met de hoeveelheid materie? Dus waarom is druk dan intensief?

Alvast bedankt,

Mvg

Berichten: 156

Re: Intensief vs extensief

stel je hebt een ballon, en je vult deze met 1L lucht en je meet de druk. Vervolgens verhoog je de inhoud tot 2L lucht en je meet opnieuw de druk. Dan zal de druk toch wel toegenomen zijn met de hoeveelheid materie?
Das een beetje hetzelfde als zeggen:

"Ik heb een cilinder met 1L lucht. Nu pers ik deze lucht samen. De druk is toch verhoogd?"

Om die extra lucht in je ballon toe te voegen, moet je m.a.w ook extra energie toevoegen.

Ik had eerlijk gezegd nog niet nog niet gehoord van extensief en intensief in deze context, en zie er ook niet direct het nut van in eigenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Intensief vs extensief

Ik had eerlijk gezegd nog niet nog niet gehoord van extensief en intensief in deze context, en zie er ook niet direct het nut van in eigenlijk.


Die termen worden toch (veelvuldig) gebruikt in die context, en het onderscheid wordt gebruikt bij de bepaling van het aantal vrijheidsgraden bijvoorbeeld.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer