naamgeving bicarbonaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

naamgeving bicarbonaat

Hallo,

ik heb een vraagje over de herkomst van de naamgeving van bicarbonaat (HCO3-). De wetenschappelijke naam hiervan is waterstofcarbonaat, maar triviaal wordt de naam bicarbonaat gebruikt. Van waar komt nu die BI in de naamgeving? Een zoektocht op google heeft nog niet echt iets opgeleverd.

annelies

Berichten: 124

Re: naamgeving bicarbonaat

Een bicarbonaat is iets heel anders hoor. Een bicarbonaat is een vebinding waar 2 (bi) carbonaatgroepen aan gebonden zijn. Dit kom je voornamelijk tegen in de anorganische chemie.

De triviale naam is dus erg verwarrend (wat overigens heel vaak voorkomt). Toch is de naam wel te verklaren: ze bedolen hier dat het carbonaat tweewaardig is (vandaar de bi). Het kan twee protonen opnemen respectievelijk afstaan.

Re: naamgeving bicarbonaat

Het verouderde voorvoegsel "bi" slaat op de hoeveelheid zuur die door de base gebonden wordt. In NaHCO3 wordt tweemaal zoveel zuur gebonden als in Na2CO3. Zo kennen we ook natriumbisulfaat naast natriumsulfaat en naast het gewone natriumfosfaat het natriumbifosfaat en het natriumtrifosfaat..

In de handel en in het bedrijfsleven kom je deze verouderde nomenclatuur

nog veel tegen. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: naamgeving bicarbonaat

Komt bicarbonaat niet van "Dubbel koolzure soda" ?

Omdat er bij Bicarbonaat bij verhitrting tot 50 graden koolstofdioxide ontstaat en bij contact met zuren nogmaals. Er kan dus 2x koolstofdioxide uit gehaald worden.

Zo is het mij uitgelegd
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer