Asbelasting riemschijf

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 87

Asbelasting riemschijf

dag,

in vele leerboeken staat er een foto van de krachtwering tgv vermogenoverdracht bij riemoverbrenging:

nu begrijp ik niet goed de grafische voorstel van die asbelasting; de riemschijf draait in klokrichting en is drijvend

stel nu dat er er rust is,maar er is nog seeds voorspankracht, de riem zal dan toch een kracht op de as naar rechts uitoefenen ,waarom ligt Fw (asbelasting) dan naar links gericht ?

mvg

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Asbelasting riemschijf

De derde wet van Newton?

benamingen zijn niet geheel duidelijk, Fw is de reactiekracht op de as, niet: "asbelasting".

Berichten: 87

Re: Asbelasting riemschijf

Fw staat voor de kracht die op de as werkt;

3de wet van newton beschrijft enkel de reactiekracht, dit verklaart toch helemaal niet waarom de kracht Fw naar links ligt:

in rust zijn trekkrachten gelijk, FW (equivalente kracht) ligt dan naar rechts (doet de as buigen)

in beweging zal de kracht Fw dan toch ook naar rechts liggen.

mis ik ergens iets belangrijk...

Afbeelding

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Asbelasting riemschijf

ja, een duidelijke omschrijving/benaming van elke kracht.

wat er bij jou gebeurt, is niet zozeer een denkfout maar een probleem met de benamingen.

Fw is niet de equivalente kracht van de trekkrachten in de riem, maar de reactiekracht.

(ik spreek over de eerste schets, voor alle duidelijkheid).

Berichten: 87

Re: Asbelasting riemschijf

in de eerste tekening ligt de kracht Fw naar links, deze kracht stelt dan de reactiekracht voor van de as ?

de kracht die de as ondergaat tgv. de trekkrachten vormen tesamen een kracht die dan naar rechts ligt,

dus de asbelasting, bv. het berekenen van de diameter moet gebeuren met deze kracht en niet met de reactiekracht Fw !

volgens het leerboek is de reactiekracht Fw de kracht die moet worden gebruikt bij het bepalen van de diameter van de as ....

mvg

Reageer