Condensatiewarmte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 248

Condensatiewarmte

In mijn cursus van thermodynamica kwam ik een stuk over destillatie in een destillatietoren tegen die handelde over het scheiden van aardolie.

Er stond hetvolgende:

"Door de condensatie daalt de temperatuur in de toren met de hoogte"

Nu, hoe kan dit?

Want wanneer een vloeistof verdampt, daalt toch net de temperatuur in de omgeving door het onttrekken van warmte? Dan zou dit toch omgekeerd moeten zijn bij destillatie?

Uiteraard klinkt het logisch dat de temperatuur daalt met de hoogte, maar toch snap ik die zin niet :s

Iemand die kan helpen?

Alvast bedankt,

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Condensatiewarmte

In een destillatietoren is de temperatuur bovenin het laagst, daar bevindt zich de laagst kokende fractie in evenwicht met zijn damp. Beneden bij hoge temperatuur is de hoogst kokende fractie in evenwicht met zijn damp

Scheiding ontstaat doordat op een schotel de laagst kokende fractie steeds meer in dampvorm aanwezig is dan een hoogkokende fractie en daardoor sneller stijgt dan de hoogkokende fractie terwijl een hoogkoken meer als vloeistof aanwezig is een naar beneden stroomt.

Doordat dus hoog kokende fracties op een scholtel meer condenseren dan de laagkokende, stijgen de laagkokende en daalt naar boven temperatuur waarbij gas en vloeistof met elkaar in evenwicht zijn.

En natuurlijk komt bij conderseren warmte vrij maar daar wordt hier naar mij idee niet op gedoeld.

Berichten: 1.816

Re: Condensatiewarmte

Quote:

"Door de condensatie daalt de temperatuur in de toren met de hoogte"

/Quote

Het gaat hier om een aardoliekolom en daar worden de dampen natuurlijk door verschillende vloeistoffen geleidt, condenseren en worden afgevoerd (incl. de warnte) en de resterende dampen krijgen dan ca de temp van die koelere, gecondenseerde fractie en op naar de volgende.

Denk dat dat bedoeld wordt, het staat er alleen wat ongelukkig.
LiA

Reageer