[Politiek]: Stop subsidie Reli-scholen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

[Politiek]: Stop subsidie Reli-scholen

VVD Denktank, de Teldersstichting publicieerde een rapport dat het verstandig zou zijn om subsidies van relieuze scholen af te schaffen, omdat het kind niet mag worden belemmert in hun ontwikkeling, kennisvergaring. Relieuze scholen gaan in tegen de gewetensvrijheden van kinderen. Kinderen dienen, zo wordt gesteld, zo neutraal mogelijk te worden onderwezen, en dat zij beter kunnen intergreren. (Bron: Spits 4-10-2005, pagina 3).

Ik ben van mening dat onderwijs voor iedereen toegangelijk hoort te zijn, waar gelijkheid essentieel is. Terwijl de wet spreekt om discriminatie tegen te gaan, is handhaving subsidies van Reli-scholen toegestaan, maar ook discriminatie wordt hiermee in de hand gehouden.

Een voorbeeld die overgens gisteren op tv te zien was, namelijk de strijd tussen een christelijke school en een openbare school om kinderen bloot te stellen over toverijen en geesten. De christelijk school vondt dat het opwekken van leugens over geesten en toverijen kinderen mislijden omdat het het werk is van duivelsekrachten en dat god de waarheid is die bestaat. Er valt nog wel te zeggen over het opwekken van angsten bij kinderen, maar de vrijheid komt in het gedrang als kinderen worden misleid dat god zou bestaan, of de duivel. Maar goed dit even terzijde.

Het gaat erom dat art. 23 dient blijven bestaan, maar aangepast dient te worden. De staat dient de subsidies voor reli-scholen stop te zetten, omdat de staat mee zou werken om het intergratieproces tegen te gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Politiek]: Stop subsidie Reli-scholen

Scholen met een religieuze achtergrond zijn daar omdat de ouders hun kinderen met die godsdienst willen opvoeden.

Ouders moeten daar de vrijheid voor hebben om hun kinderen met deze godsdienst op te voeden.

Het tegenwerken van deze reli-scholen is negatief voor godsdienst vrijheid.

Het is niet de fout van de reli-school dat zij kinderen geen tovernarij verhaaltjes willen vertellen, het is de fout van de ouders die de kinderen daar plaatsen. de school is gewoon een instantie.

De vraag wordt dan dus of we als samenleving gelovige ouders de les moeten lezen hoe zij hun kinderen moeten opvoeden.

Re: [Politiek]: Stop subsidie Reli-scholen

Ik krijg een beetje het gevoel dat het helemaal niet om "reli-scholen" gaat, maar dat het gewoon een middel is om het islamitisch onderwijs te pakken.

Maar goed, vind de stopzetting nergens voor nodig, zolang die scholen maar aan de basis eisen voldoen. En wat mij betreft word alleen voor dat basisdeel geld gegeven. Maar dat is volgens mij in de huidige situatie ook het geval.

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Stop subsidie Reli-scholen

Beste DePurpereWolf
Scholen met een religieuze achtergrond zijn daar omdat de ouders hun kinderen met die godsdienst willen opvoeden.


Mee eens, dat is hun vrijheid om daarvoor te kiezen.
Ouders moeten daar de vrijheid voor hebben om hun kinderen met deze godsdienst op te voeden.
Moeten vind ik een dwangmatige gedachten, het is de keuze van de ouders, niet van de kinderen. Kinderen "moeten eenmaal luisteren van hun ouders hun vertellen". Als ze ouder zijn, dus de kinderern in dit verhaal, kunnen hun ouders ter verantwoording roepen van hun (ouders) keuze waar zij (de kinderen) later mogelijk niet mee eens kunnen zijn, maar het kwaad is al geschied. Gedane zaken kunnen niet meer ongedaan worden gemaakt.
Het tegenwerken van deze reli-scholen is negatief voor godsdienst vrijheid.
Reli-scholen zullen blijven bestaan, daar gaat de duscussie niet over. Waar het om gaat is of het rijk, dus de burgers, daar belastinggeld aan wordt gespendeerd? Terwijl financiering ook uit prive-gelden en/of doelen kan komen.
Het is niet de fout van de reli-school dat zij kinderen geen tovernarij verhaaltjes willen vertellen, het is de fout van de ouders die de kinderen daar plaatsen. de school is gewoon een instantie.
Nee niet van de reli-school, wel volgens de leer uit de bijbel, koran etc. die dat verbied, en dat bemoeilijkt intergratie in algemene zin.
De vraag wordt dan dus of we als samenleving gelovige ouders de les moeten lezen hoe zij hun kinderen moeten opvoeden.
Ja, in de zin van de algemene ontwikkeling van hun kinderen en de daarop volgende generaties. Scheiding tussen kerk/moskee en staat dient voorop te staan, financiering uit staatsgelden voor reli-scholen ondermijnt dit streven. Scholen dienen onafhangelijk te zijn, met het doel goede en gezonde kennis voor iedere burger, die later deel gaan nemen aan het arbeidsproces en de samenleving in algemene zin, zoals gelijkheid.

Berichten: 1.286

Re: [Politiek]: Stop subsidie Reli-scholen

Beste "OSF"
Ik krijg een beetje het gevoel dat het helemaal niet om "reli-scholen" gaat, maar dat het gewoon een middel is om het islamitisch onderwijs te pakken.
Dat gevoel zou wel eens goed kunnen kloppen, want er is voldoende aanleiding dat het nogal rommelt in de islam-leer/denkstelsel. Ik denk dat de islam-discussie al reeds heeft aangetoond in de media, waar de problemen wringen. Maar het is niet de islam die onder vuur ligt, ook andere vormen van religie op scholen zijn het onderwerp der discussie.
Maar goed, vind de stopzetting nergens voor nodig, zolang die scholen maar aan de basis eisen voldoen. En wat mij betreft word alleen voor dat basisdeel geld gegeven. Maar dat is volgens mij in de huidige situatie ook het geval.
Hierover kan ik geen mening over geven, omdat ik de complete inhoud van het rapport van de Teldersstichting niet ken, hopelijk, als ik een exemplaar heb ontvangen en bestudeert kom ik nog op terug.

Reageer