Springen naar inhoud

[Elektriciteit] Vermogen van zonnecellen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

opmeer

    opmeer


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2005 - 21:44

hallo

ik ben hier nieuw Ik heb op het gebied van stroom niet zo heel veel ervaring maar ik denk mijn vraag hier wel te kunnen stellen.

IK heb een motor die aangedreven word door een accu genaamd de nikkelmetaalhydride deze geeft 12 volt en 8 ampere.
Nu ben ik opzoek naar zonnecellen die constant de accu bij laadt of zelfs de motor kan laten draaien zonder de accu
Wat voor zonnecellen kan ik hier voor gebruiken.
kan ik hier wel zonnecellen voor gebruiken ? of hoe werkt dat.
waar zijn deze te verkrijgen ?

Alvast bedankt

T.Koeman

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 17:57

In BelgiŽ halen we op een heldere zomerdag ongeveer 1000W/m≤ als het licht loodrecht op het paneel valt. Met een rendement van 10% geeft dat ongeveer 100W.

Jij hebt ongeveer 12V x 8A = 96W nodig. Als je wat extra voorziet kom je al toe. Met een rendement van 10% spreken we ook over de goedkopere uitvoeringen van zonnepanelen.

Je moet nog rekening houden met hoe vaak de motor zal draaien en hoe vaak niet, en de laadstroom van de batterij tegelijkertijd met de motor, de zon schijnt niet altijd zoals je wil,...

Ik zou voor minstens 2m≤ gaan, op het eerste zicht, maar zou toch pas beslissen na enig rekenwerk.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

#3

DePurpereWolf

    DePurpereWolf


  • >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 03:09

Die 1000 Watt/m2 is natuurlijk wel bij topdagen, dat is niet het gemiddelde. Tel daarbij ook mee dat de zon niet altijd bovenaan de hemal staat, en dat het niet altijd zonnig is.
8 Ampere is wel erg veel, daar kan je een flinke auto mee laten rijden.

#4


  • Gast

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 12:06

Ik begrijp dat het een moeilijke zaak word de motor constant te laten draaien op zonne energie.Ik was er ook van uit gegaan dat hij niet volledig zou kunnen draaien op zonnecellen.Het zou bijv. alleen al mooi zijn als je de actieradius al zou kunnen vergroten. Met de motor kan je nu 30/35 km afleggen met de accu als je daar door middel van de zonnecellen 50/55 km zou van kunnen maken is al het prachtig en 8 ampere is inderdaad veel ja.

#5

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 13:54

Het is het niet zozeer het amperage dat telt, wel het vermogen. Die 8A is zoals gezegd maar 100W.

Dat is bitter weinig voor een personenwagen. Zonder wrijving of luchtweerstand geeft dit op een helling van 10% en een auto van 100kg ochottekes een maximale snelheid van 0,1m/s leert een vlugge berekening mij (gelieve zelf te verifiŽren). Je zal niet geflitst worden.

Is het mogelijk dat die 8A bij nullast is of een lichte belasting? Staat er een nimonaal vermogen op het plaatje van de motor?
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

#6


  • Gast

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 15:29

Ik zal me er eens meer in verdiepen ik heb al het 1 en ander gelezen maar ik ben er al achter dat we nog een lange weg te gaan hebben
maar dat maakt niet uit. o en het voertuig weegt 30/35 kilo plus lichaams gewicht.

#7

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 20:32

Dan zou je, in het gunstigste geval van 30kg, op diezelfde helling 3,4m/s halen in de veronderstelling dat het gewicht van de chauffeur inbegrepen is in die 30kg.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

#8


  • Gast

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 14:19

het voertuig weegt ~ 30 kilo daar komt het lichaams gewicht bij ~ 85 kilo dat is 115 kilo wat hij moet duwen.

het is een 240 watt motor op 24 volt en 8 ampere hier kan je dus ~ 35 km mee rijden.Als je hem door middel van de zonnecellen 20 km meer kan laten rijden is het al genoeg.hoe ga ik dit berekenen wat de grote van de zonnecellen word . Of dat hangt hem mischien weer af hoeveel de zonnecel geeft gemiddelt.

#9

Kris Hauchecorne

    Kris Hauchecorne


  • >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 15:11

Met 24V en 8A kom ik op maximaal 192W uit. Hoe kom je aan die 240W? Daar zou je 10A voor nodig hebben (inwendige weerstand van de batterij niet inbegrepen).

Om uit te rekenen hoe ver je daar mee komt heb je een rolweerstand van de banden nodig, inwendige wrijving, luchtweerstand en een hellingsgraad nodig. Op basis daavrna kan je een model beginnen op te stellen. De totale kracht die je dan moet overwinnen is dan een functie van die dingen en van de snelheid: F(v, vorm van de wagen, helling, gewicht,...).

Het vermogen is nu P=F*v en de arbeid W=F*s. Afleiden naar v geeft dan de optimale afstand bij een optimale snelheid.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures