Onderwerp 'bepalen'

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Onderwerp 'bepalen'

'De belangrijkste oorzaak voor de schade aan de dijken was/waren de zware stormen die in februari over ons land trokken.'

Moet je hier op gevoel doorhebben dat 'stormen' het onderwerp is? Of is er een (handige) regel als je te maken hebt met een naamwoordelijk deel dat een ander getal heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Onderwerp 'bepalen'

Ehm, typfout in de titel: ondervind = onderwerp...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Onderwerp 'bepalen'

Hoe ik dat steeds probeer: het onderwerp kun je vinden door een wie/wat-vraag ervan te maken.

Bijv: ik ben naar de bakker geweest -- wie is naar de bakker geweest

Misschien niet waterdicht, maar voor mij werkt het. Kun je dit hier toepassen (formuleer de vraag)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Onderwerp 'bepalen'

Drieske schreef:Hoe ik dat steeds probeer: het onderwerp kun je vinden door een wie/wat-vraag ervan te maken.

Bijv: ik ben naar de bakker geweest -- wie is naar de bakker geweest

Misschien niet waterdicht, maar voor mij werkt het. Kun je dit hier toepassen (formuleer de vraag)?
Ja dat is het nou juist..

'Wat is de belangrijkste oorzaak?'

'Wat zijn de zware stormen?'

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Onderwerp 'bepalen'

Volgens Taalunie pas je de persoonsvorm alleen aan aan het naamwoordelijk deel van het gezegde (in dit geval: "de zware stormen") wanneer het onderwerp het, dit of dat is. In jouw geval is je onderwerp "De belangrijkste oorzaak voor de schade aan de dijken" en dus moet je persoonsvorm enkelvoud zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Onderwerp 'bepalen'

Maar het antwoordenstencil zegt juist dat het meervoud is...

Hebben zij het dan fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Onderwerp 'bepalen'

'De belangrijkste oorzaak voor de schade aan de dijken was/waren de zware stormen die in februari over ons land trokken.'



Als we de zin even ontdoen van bijwoordelijke en bijvoeglijke bepalingen (steeds een goede tip), krijgen we:

De oorzaak was/waren de stormen. Of nog: De stormen waren de oorzaak. Verander van getal: De storm was de oorzaak.

Oorzaak blijft onveranderd, storm verandert mee. Ik zou dus zeggen: stormen is het onderwerp zonder enige twijfel.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Onderwerp 'bepalen'

Ik ben het in deze eens met IPIT in deze... Ik zou dus ook voor stormen gaan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Onderwerp 'bepalen'

In physics I trust schreef:'De belangrijkste oorzaak voor de schade aan de dijken was/waren de zware stormen die in februari over ons land trokken.'



Als we de zin even ontdoen van bijwoordelijke en bijvoeglijke bepalingen (steeds een goede tip), krijgen we:

De oorzaak was/waren de stormen. Of nog: De stormen waren de oorzaak. Verander van getal: De storm was de oorzaak.

Oorzaak blijft onveranderd, storm verandert mee. Ik zou dus zeggen: stormen is het onderwerp zonder enige twijfel.
Ah, OK, bedankt, het klinkt nu logisch... en klopt het dat dit nog steeds gevoelsmatig is?

Berichten: 8

Re: Onderwerp 'bepalen'

Het meervoud is hier goed. Het onderwerp van de zin is inderdaad het deel met stormen. Voor uitleg zie Onze Taal.

Het advies waar eerder naar gelinkt werd (van de Taalunie) gaat over iets andere gevallen, met als onderwerp het/dat/dit, hoewel je ook daar een meervoudige persoonsvorm krijgt, maar om een iets andere reden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Onderwerp 'bepalen'

Gaia, bedankt voor de link! Dat maakt het tenminste concreet i.p.v. gevoelsmatig.

Geldt dit trouwens ook in andere talen, zoals in het Engels?

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Onderwerp 'bepalen'

Het onderwerp en het naamwoordelijk gezegde kunnen gemakkelijk verwisseld worden.

Ik heb het gevoel, dat dit hier gebeurd is.

Reageer