Proef red bull

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Proef red bull

Hallo,

ik doe met het school een onderzoek rond red bull, hartslag, bloeddruk, lichaamsthemperatuur en ademhaling.

Ik gebruik mezelf als proefkonijn.

Woensdag deed ik mijn eerste proef, ik dronk een redbull en heb gedurende 45 minuten mijn bloeddruk en hartritme afgemeten, echter, zoals ik al voorspeld had, heeft 1 redbull geen invloed op mij.

Wat ik dus wou doen is 1 redbull drinken, 4/5 minuten later nog 1 redbull drinken en 4/5 minuten later nog 1 redbull,

zodat ik dus een 3dubbele redbull binnen heb. Dan zal het effect wel groter zijn,

nu is mijn vraag, is dit niet schadelijk voor mijn lichaam, ik weet dat ik op een feestje soms ook wel wat redbulls achteruit kan slaan, maar niet zo snel na elkaar.

Daarbij drink ik amper redbull.

Charlotte

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Proef red bull

Als ik me niet vergis zit er in 250ml redbull ongeveer 80mg cafeine. Dat is niet zo heel veel meer dan in een kop koffie (zo'n 70 mg) maar dat is niet de enige stof die van belang is bij het opwekkend effect.

De halfwaardetijd van cafeine is zo'n 5 uur (en de opname ~45 minuten) dus reken de dosis en de tijd dat je ermee rondloopt maar na (de max. dosis is gemakkelijk online te vinden).

Zoek even rond op dit forum, er zijn nogal wat vragen over dit soort onderzoekjes langs gekomen de afgelopen paar jaar.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Proef red bull

Het gebruik van energiedrankjes heeft vaak zijn voordelen. Zo kan je je weer even concentreren wanneer het even iets minder gaat of kan je nog tegen een stootje wanneer je moe wordt.

Helaas zijn er ook negatieve effecten aan verbonden. Veel energiedranken bevatten taurine, een stof die ervoor zorgt dat je meer energie krijgt. Dit kan een verslavend effect hebben op mensen, bovendien als je zegt dat je anders niet vaak Red Bull drinkt kan hoofdpijn ontstaan.

Bij het snel na elkaar drinken van enkele dranken kunnen hartkloppingen en verhoogde bloeddruk ontstaan.
Drink niet teveel energiedrank na elkaar. Dit zeg ik uit eigen ervaring, ik heb namelijk eens binnen 10 minuten 3 blikken energiedrank gedronken. Een half uur later had ik een hartslag van 180BPM (Beats per minute) en dat voelde echt niet goed.
bron

Let dus op met het gebruik van energiedranken, zeker als je dit niet gewoon bent!
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Proef red bull

Het is verstandig dat je eerst om advies en inlichtingen vraagt, alvorens aan zo'n proef te beginnen. Wat het effect van veel red-bull op jouw lichaam zal zijn, is voor ons onmogelijk vast te stellen; elk lichaam is immers anders. Het kan zijn dat je niks merkt, maar je kan ook extreme bijwerkingen krijgen (nu is de kans daarop uiteraard kleiner, maar niet nul). Kortom, je zal van mij niet horen dat het veilig is.

Wat je zou kunnen doen is om je plan aan je begeleider/leraar uit te leggen. Misschien is er met red-bull wel een ander leuk experiment te doen, zonder zelf als proefkonijn te fungeren. Of misschien heeft hij of zij wel leuke andere ideeën die je kan uitvoeren.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer