Lewisstructuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Lewisstructuren

Hey iedereen

Ik zit in het secundair onderwijs en ondervindt problemen wanneer ik lewisstructeren moet tekenen van polyatomische ionen. Zijn er trucjes waarvan men makkelijker kan zien wanneer er een dubbele en/of datieve binding is?

Enige site met uitleg van het begin of een PDF ofzo?

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Lewisstructuren

Kan je hier weg mee?

En hier zou je kunnen oefenen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: Lewisstructuren

Kravitz schreef:Kan je hier weg mee?

En hier zou je kunnen oefenen.
Hey bedankt voor de link. Bij die eerste snap ik dat eerste deel wel, maar begrijp het tweede deel niet zo goed. Ik bedoel, is dat tweede deel bedoelt voor datieve bindingen? Er stond polyatomische ionen maar ik probeerde het met ClO3 - en dat lukte niet echt. Gelieve wat uitleg te geven over die twee

Site met oefeningen lijkt goed, maar ik zal het doen eens ik dit onder de knie heb.

Alvast bedankt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Lewisstructuren

In het tweede gedeelte staat in het rood de uitleg voor polyatomische ionen, hier nog even een korte nederlandse samenvatting:
  1. Tel het aantal valentie-elektronen en trek of tel daar de lading bij op.
  2. Tel het aantal elektronen dat de molecule zou hebben moest ieder atoom zijn octetconfiguratie bereiken.
  3. Trek het aantal valentie-elektronen af van het aantal octetelektronen. Dus stap 2 – stap 1.
  4. Het gevonden aantal elektronen (=bindingselektronen) deel je door twee waardoor je het aantal bindingen krijgt.
  5. Teken de structuur met de bindingen
  6. Trek het aantal bindingselektronen af van het aantal valentie-elektronen (stap 1 – stap 4). Je bekomt het aantal vrije valentie-elektronen.
  7. Deel het aantal valentie-elektronen door 2 om het aantal valentie-elektronenparen te bekomen
  8. Teken en plaats ladingen
Ik doe het even voor voor NH4+
  1. 5 + 4 – 1 = 8 elektronen
  2. 8 + 2*4 = 16 elektronen
  3. 16 – 8 = 8 bindingselektronen
  4. 8/2 = 4 bindingen
  5. 8 valentie-elektronen – 8 bindingselektronen = 0 vrije valentie-elektronen
  6. 0 VEP (valentie-elektronenparen)
Afbeelding
Probeer nu zelf nog eens voor je chloraat-ion. Iets moeilijker maar volgens hetzelfde principe. ;)

PS: datieve bindingen zijn eigenlijk niet van belang bij het tekenen van lewisstructuren. Merk op dat je bij NH4+ ook een datieve binding hebt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 9

Re: Lewisstructuren

Nog eens bedankt. Ik had nog een klein vraagje. Bij ons moeten we de datieve bindingen aanduiden met een pijltje. Als ik deze truc toepas heb ik allemaal gewone pijlen. Hoe kan ik checken of ik dan ergens een pijl moet zetten of niet? (m.a.w. hoe kan ik snel afleiden waar een datieve binding in zit, of moet ik het helemaal zelf uitpuzzelen?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Lewisstructuren

Als je rond elk atoom de valentie-elektronen tekent, en dan de bindingen aanduidt door de bolletjes te verbinden, dan wordt het meteen duidelijk. Je kan ook werken met de valentie-elektronen van de verschillende elementen met verschillende symbooltjes aan te duiden.

Voor het voorbeeld van Kravitz:

Afbeelding
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer