Oxidatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Oxidatoren

zuurstof is natuurlijk een welbekende oxidator bij verbrandingen (dus niet bij redox-reacties), maar eigenlijk hoor ik nooit de andere elementen uit die groep.

Hoe komt het dat ik zwavel, selenium, tellurium, polonium en ununhexium nooit als oxidator zie ondanks dat ze wel soortgelijke eigenschappen als zuurstof hebben?

wat me wel op valt is dat al die stoffen bij kamertemperatuur in de vaste toestand zijn (behalve ununhexium, die is "Waarschijnlijk vast"), dus wat mijn eerste idee zou zijn is dat het ligt aan de toestand, ze zouden alleen als oxidator kunnen functioneren als ze in een gas-toestand zijn, en er geen zuurstof aanwezig is, is dat correct?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxidatoren

zuurstof is natuurlijk een welbekende oxidator bij verbrandingen (dus niet bij redox-reacties), maar eigenlijk hoor ik nooit de andere elementen uit die groep.
Verbrandingen zijn redoxreacties. En zuurstof is ook betrokken bij redoxreacties die je niet direct als verbranding zou kenmerken. Zuurstof is gewoon een sterke oxidator.
Hoe komt het dat ik zwavel, selenium, tellurium, polonium en ununhexium nooit als oxidator zie ondanks dat ze wel soortgelijke eigenschappen als zuurstof hebben?
Hoe verder je naar beneden gaat, hoe lager de oxidatiepotentiaal. Cl2 is een zwakkere oxidator dan F2, en broom en jodium zijn nog weer zwakker. Hetzelfde geldt voor zwavel ten opzichte van zuurstof, en seleen ten opzichte van zwavel. In principe zijn het oxidatoren, want het S2- ion bestaat gewoon en het selenide-ion ook. Quaoxidator zijn S en Se echter een stuk zwakker dan zuurstof, dus in de praktijk zul je het niet vaak tegenkomen.
wat me wel op valt is dat al die stoffen bij kamertemperatuur in de vaste toestand zijn (behalve ununhexium, die is "Waarschijnlijk vast"), dus wat mijn eerste idee zou zijn is dat het ligt aan de toestand, ze zouden alleen als oxidator kunnen functioneren als ze in een gas-toestand zijn, en er geen zuurstof aanwezig is, is dat correct?
Kamertemperatuur is maar een arbitraire temperatuur. Bij 100 K zijn al die stoffen vast en bij 1000 K zijn ze allemaal gasvormig. De toestand bepaalt niet of iets kan optreden als oxidator. Er zijn ook vaste stoffen die sterk oxideren, KMnO4 bijvoorbeeld.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer