5e dimensie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

5e dimensie

is licht een dimensie? het geeft ons de mogelijkheid om diepte te zien, toch. of zit ik op een andere planeet...
Een dag niet gebrandt is een dag niet geleeft

Berichten: 187

Re: 5e dimensie

licht bestaat uit deeltjes..

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 5e dimensie

is licht een dimensie?
Nee, licht bevindt zich in of beweegt zich door dimensies, licht is geen dimensie.
het geeft ons de mogelijkheid om diepte te zien, toch. of zit ik op een andere planeet...
Kan ook met andere vormen van elektromagnetische straling, of met geluid, enz.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: 5e dimensie

licht bestaat uit deeltjes..


of golven....afhankelijk hoe er naar gekeken wordt...toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 5e dimensie

ja, Sommige eigenschappen van licht kunnen worden beschreven om aantenemen dat licht een golfdeeltje is maar andere (zoals het foto electrisch effect) worden beschreven door een Foton te zien als een deeltje.

Berichten: 11

Re: 5e dimensie

je zou de draaiing van een voorwerp wel als 5e dimensie kunnen zien

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: 5e dimensie

Scyther, zou je dat toe willen lichten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: 5e dimensie

je zou de draaiing van een voorwerp wel als 5e dimensie kunnen zien
Draaiing is een beweging in 3 dimensies, voor zover ik weet. Verwar je het concept "dimensie" niet met dingen die IN die dimensies plaatsvinden/bewegen/etc?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 11

Re: 5e dimensie

Nee, ik bedoel meer dat als je naar een voorwerp kijkt, het zich in 4 dimensies beweegt; een x,y,z-richting en de tijd. Die beweging kun je dus met 4 getallen beschrijven.

Als je nu naar het voorwerp kijkt, kan het ook nog een draaiing om z'n eigen as maken. Dat levert een soort van extra dimensie op. Zoiets bedoel ik. Om zijn beweging te beschrijven heb je dan dus 5 getallen nodig.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: 5e dimensie

Aha, zo dus. Die vier coordinaten van de ruimte-tijd gelden echter voor een punt. Om de positie van een vast lichaam in drie dimensies vast te leggen heb je zes getallen nodig. Drie voor de x, y en z positie, en nog drie voor de rotatie om elk van de drie assen. Voor de plaats in de ruimte-tijd zou je dan in totaal 7 coordinaten nodig hebben. Echter, het betreft hier nog steeds 3 ruimtelijke dimensies, plus de tijd.

Het is handig om het met 2D te vergelijken. Om de positie van een bepaald 2D object in de 2D ruimte te beschrijven, heb je eigenlijk 3 getallen nodig:x-positie, y-positie en de hoek waaronder het staat (bijvoorbeeld relatief tot de x-as). Dus 2 getallen geven slechts de positie, wat genoeg is voor een punt. Voor een object van zekere 'nonzero' afmetingen heb je een extra coordinaat nodig.

Het bovenstaande is weliswaar niet geheel rigoreus verwoord, maar ik hoop dat de strekking helder is.

Berichten: 1.404

Re: 5e dimensie

Nee, ik bedoel meer dat als je naar een voorwerp kijkt, het zich in 4 dimensies beweegt; een x,y,z-richting en de tijd. Die beweging kun je dus met 4 getallen beschrijven.  

Als je nu naar het voorwerp kijkt, kan het ook nog een draaiing om z'n eigen as maken. Dat levert een soort van extra dimensie op. Zoiets bedoel ik. Om zijn beweging te beschrijven heb je dan dus 5 getallen nodig.
In weze heb je gelijk dat het aantal getallen dat je nodig hebt om een toestand te beschrijven het aantal dimensies bepaald.

Indien je een puntdeeltje ook de eigenschap 'draaiing' (wat dit fysisch ook mag betekenen) meegeeft krijg je 5 dimensies. Let hierbij op dat dit een wiskundige definitie is. In de wereld zoals wij die ervaren (de fysische wereld) kun je (tot nu toe) stellen dat we in een driedimensionele werkelijkheid leven.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Re: 5e dimensie

Kan iemand mij helder uitleggen, wat de super snaartheorie inhoud (de 10-dimensies)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: 5e dimensie

11 demensies.

Ze gaan ervan uit dat alles is opgebouwd uit strings.

dit zijn hoepeltjes van energie.

deze hoepeltjes moeten niet alleen in ruimte en tijd demensies kunnen bewegen maar nog is 7 andere.

deze 7 zijn opgerold

wil je goede informatie die je veel verteld. dan moet je hier kijken:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

Reageer