Waterstofbruggen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Waterstofbruggen

heey iedereen,

Ik zit in 5 havo en heb morgen een toets over het voorgaande jaar en 2 hoofdstukken van dit jaar.

Over het algemeen snap ik alles behalve eigenlijk een heel simpel onderdeel waterstofbruggen.

Ik weet wanneer je de waterstofbruggen krijgt en hoe je ze tekent in een structuurforumle (stippellijn)

maar ik heb geen idee wanneer je ze krijgt en hoe je ze dan verbindt in de structuurformule met een beetje min en een beetje plus.

kan iemand met daar mee helpen ????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Waterstofbruggen

Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt?

Hieronder in de 'Mogelijk gerelateerde onderwerpen' vind je misschien wel al je antwoord terug...
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 13

Re: Waterstofbruggen

Hoi,

als je geen zin hebt in googlen of geen tijd:

je hebt H-brug ontvangende groepen en H-brug vormende groepen

ontvangend:

F - H

=N - H

-O-H

(hier de H's)

vormend:

O -H

=N-H

F-H

(hier de O, N en F)

Bij deze mogelijkheden kan een H-brug komen, en wel zo:

ontvangend:

bv. F-H...O=H2 ( ja, dat is dus niet een dubbel gebonden H2, maar een streepje en een H, en nog een streepje en een H, ik heb even geen tijd;))

Bij de H komt er dus een H-brug vanaf de O van H2O

vormend:

(iets)=N-H

aan de N kan een H van H2O komen, wederom met stippellijnen

probeer eens in aceton of azijnzuur (gewoon op wikipedia) waterstofbruggen te tekenen.

Je krijgt er bij aceton 2, en bij azijnzuur ook wel 2+2+1 (dat laatste kan misschien meer zijn, ik ben ook een 5e klas student!)

En als je 't niet weet: per O'tje 2 h-bruggen, O heeft 2-. Dus zeg maar: hij heeft 6 elektronen in z'n buitenste schil (binas, T99) en een covalentie van 2. Dus als hij er 2 gebruikt heeft hij nog 6-4=2 over. voor elke H-brug een.)

Zo moet 't wel lukken?

En met plus en min...: Bij de H's een plus en bij de O's (vergeleken met H's, dus in dezelfde context als 'n H, H:O=) 2.

'ha staat tot oo is 1 staat tot 2'

en als 'r een C is, precies ernaast, zoals bij methaan, CH4, dan géén waterstofbrug!!! Want het verschil tussen de C en de H in elektronegativiteit is niet meer dan 0,4. Dus geen polaire binding (ongelijke Elektronegativiteit) maar atoombinding (polen, dus EN is groter dan 0,4, dus plussen en minnen tekenen)

Zo goed? Beetje vaag soms..

maar ging de toets goed?

Reageer