Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

Ik heb een tijd als postbezorger bij TNT/PostNL gewerkt, en daar ervaren dat het niet uitbetalen van overwerk en het intimideren van personeel op grote schaal voorkomen. Door de vele klachten heeft PostNL er nu voor gekozen een sociale wetenschapper als ombudsman aan te stellen, te weten: Prof. Dr. Willem van Rhenen.

Nu lees ik dat deze man vindt dat de problemen vooral moeten worden opgelost door het personeel (waarvan een groot deel binnenkort ontslagen wordt) een andere mentaliteit aan te leren. Zie:

http://www.performa.nl/download/136

Persoonlijk vind ik dat deze man zich voor het karretje van PostNL laat spannen, en de belangen van het personeel schaadt. Als hij al op een dergelijke manier zijn brood zou willen verdienen, zou hij dat - naar mijn idee - niet in zijn hoedanigheid van wetenschapper moeten doen.

Wat denken de andere lezers van dit forum van dit geval? En bewijzen zijn tabellen wel iets?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

Als hij al op een dergelijke manier zijn brood zou willen verdienen, zou hij dat - naar mijn idee - niet in zijn hoedanigheid van wetenschapper moeten doen.
Wetenschap/wetenschapper is geen beschermde term. Daarom is iedereen en niemand wetenschapper, als je wil kan je een bordje aan je deur hangen met "Bartjes, wetenschapper".

Of het moreel is,
Wat denken de andere lezers van dit forum van dit geval? En bewijzen zijn tabellen wel iets?
Neen, ik kan ook zo'n tabel maken. Als je de vraag stelt "heeft u wel eens last gehad van stress" ga ik 95% stress hebben bij mijn postbezorgers. Als ik vraag "Heeft u in het afgelopen jaar regelmatig last gehad van bepaalde ernstige gezondheidsklachten?" en de antwoorden 'stress' tel, ga ik maar aan 0,5% komen.

Cijfers in een tabel zoals dat, zonder verdere uitleg, zeggen helemaal niets.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

Wetenschap/wetenschapper is geen beschermde term. Daarom is iedereen en niemand wetenschapper, als je wil kan je een bordje aan je deur hangen met "Bartjes, wetenschapper".
Ah - ik ga direct zo'n bordje maken. :)
Of het moreel is, kun je je wel vragen bij stellen lijkt mij.
Dat zijn inderdaad het soort gevallen waar ik de onderhavige ombudsman ook onder zou scharen.
Neen, ik kan ook zo'n tabel maken. Als je de vraag stelt "heeft u wel eens last gehad van stress" ga ik 95% stress hebben bij mijn postbezorgers. Als ik vraag "Heeft u in het afgelopen jaar regelmatig last gehad van bepaalde ernstige gezondheidsklachten?" en de antwoorden 'stress' tel, ga ik maar aan 0,5% komen.

Cijfers in een tabel zoals dat, zonder verdere uitleg, zeggen helemaal niets.
Ik had ook al mijn twijfels.

Nog een video die ik vandaag vond:

http://www.youtube.com/watch?v=o_fPxqPblWI

Ongetwijfeld speelt de instelling van de arbeiders een rol in de werklast en misstanden die ze aankunnen, maar het lijkt me dat een ombudsman er juist voor dient te zorgen dat de fouten in de bedrijfsvoering worden aangepakt.

Re: Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

De zaak heeft nog een staartje gekregen! Nadat ik gepeperde stukken op Red de Postbode had geschreven is de eerder vermelde video veel door postbodes bekeken. En er is wat discussie over ontstaan.

In de statistieken van de bezoekersaantallen zien we dat ook terug:
Webanalytics_1.JPG
Webanalytics_1.JPG (286.51 KiB) 651 keer bekeken
Vreemd genoeg is er wat later niets meer van terug te vinden, en de "niet leuken" zijn ook weggehaald:
Webanalytics_2.JPG
Webanalytics_2.JPG (267.93 KiB) 652 keer bekeken
Ik vermoed hier de lange arm van PostNL of van de ombudsman zelf. Wat denken de kenners ervan? Zie ik iets over het hoofd? Op mij komt het over als bedrog.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

Dat zijn 2 verschillende video's :) kijk maar naar de titel en de datum waarop ze gepost zijn. Op youtube kun je helemaal je statistieken niet aanpassen trouwens.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Wetenschapper als ombudsman bij bedrijf

Dat zijn 2 verschillende video's :) kijk maar naar de titel en de datum waarop ze gepost zijn. Op youtube kun je helemaal je statistieken niet aanpassen trouwens.


Hartelijk dank! Ook weer opgelost. Zelfde man, zelfde lezing, zelfde speelduur - maar toch een andere video. Maar goed dat ik het hier nog even nagevraagd heb!

Reageer