Heterochromia

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Heterochromia

Ik heb alweer wat vragen, veelal zijn het waarschijnlijk simpele vragen.

1. Klopt het dat heterochromia iridis verwijst naar kleurverschil tussen de ogen (dus bijvoorbeeld één oog blauw en de andere bruin) en heterochromia iridum naar kleurverschil binnen een oog? Want ik merk dat die termen regelmatig door elkaar gehaald worden, best verwarrend.

2. Zijn er ook kleuren die samen nooit samengaan? dat oog 1 alleen maar kleur x kan zijn als oog 2 niet kleur y is of zoiets, ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen.

3. "In anatomy, heterochromia refers to a difference in coloration, usually of the iris but also of hair or skin." http://en.wikipedia.org/wiki/Heterochromia_iridum

als het aanwezig is bij de huid of het haar, krijgt het dan ook nog een andere naam? of wordt iridum/iridis daar ook voor gebruikt?

4. Mijn broertje heeft het in zn haar, 1 stukje is veel lichter dan de rest. hetzelfde is bij mn opa het geval, zelfde kleuren, zelfde plek. mijn moeder heeft er echter geen last van. Mijn eerste hypothese komt dan dus neer op dat heterochromia in het haar veroorzaakt wordt door een recessief gen, en dat dat op het X-chromosoom ligt. is al bekend of dat ook zo is? en is dat dan ook zo bij de huid en de ogen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Heterochromia

1. Klopt het dat heterochromia iridis verwijst naar kleurverschil tussen de ogen (dus bijvoorbeeld één oog blauw en de andere bruin) en heterochromia iridum naar kleurverschil binnen een oog? Want ik merk dat die termen regelmatig door elkaar gehaald worden, best verwarrend.
Dat zijn synoniemen. Complete heterochromie is kleurverschil tussen beide ogen. Partiele heterochromie is kleurverschil binnen één oog.
2. Zijn er ook kleuren die samen nooit samengaan? dat oog 1 alleen maar kleur x kan zijn als oog 2 niet kleur y is of zoiets, ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen.
Ik zou niet kunnen bedenken waarom 2 kleuren niet samen zouden kunnen gaan.
3. "In anatomy, heterochromia refers to a difference in coloration, usually of the iris but also of hair or skin." 4. Mijn broertje heeft het in zn haar, 1 stukje is veel lichter dan de rest. hetzelfde is bij mn opa het geval, zelfde kleuren, zelfde plek. mijn moeder heeft er echter geen last van. Mijn eerste hypothese komt dan dus neer op dat heterochromia in het haar veroorzaakt wordt door een recessief gen, en dat dat op het X-chromosoom ligt. is al bekend of dat ook zo is? en is dat dan ook zo bij de huid en de ogen?
Is dat stukje lichter haar gedepigmenteerd, of gewoon lichter dan de rest?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Heterochromia

Is dat stukje lichter haar gedepigmenteerd, of gewoon lichter dan de rest?


het is lichter dan de rest, het is in ieder geval niet helemaal wit.

er is wel een duidelijke scheiding te zien tussen het donkerdere deel en het lichtere deel

Reageer