Gekreukt aluminiumfolie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Gekreukt aluminiumfolie

In verband met de sinterklaastijd, en de surprises die daar vaak een onderdeel van zijn, ben ik aan het knutselen geslagen met aluminiumfolie. Geen bijzonder folie, bekend in de keuken om bijvoorbeeld eten warm te houden. Nu merk ik op dat het knap lastig is om dit folie aan elkaar te bevestigen zonder vloeibare materialen, zoals lijm, of andere bevestigingsmethoden te gebruiken. Daarnaast scheurt het folie erg snel dus je zult het het beste in elkaar moeten vouwen en licht drukken. Nu viel mij het volgende op wat ik niet goed kan verklaren;

- Als je twee stukjes aluminiumfolie hebt die rechtstreeks van de rol worden gescheurd, dus nog 'glad' zijn, en je in elkaar vouwt en drukt gaat dit erg gemakkelijk. De stukken folie blijven aardig stevig in elkaar te zitten.

- Als je twee reeds gekreukte stukjes folie hebt ( die van dezelfde rol komen) probeert aan elkaar te bevestigen door de stukjes folie te vouwen en te drukken wordt het een onstabiel(er) geval. De stukjes lijken niet goed aan elkaar te blijven haken.

- Als je een stukje gekreukt folie met een stukje 'glad' folie combineert blijkt de boel nog aardig aan elkaar te blijven zitten, maar ook minder dan bij twee stukjes ongeschonden folie.

Ik zou verwachten dat het gekreukte aluminiumfolie goed ( of beter) hecht aan een ander stukje gekreukt aluminiumfolie omdat er meerdere uitsteekseltjes aan beide kanten zitten die achter andere uitsteekseltjes kunnen blijven haken van het andere stukje folie. Maar het lijkt juist alsof de fut uit zo'n stukje gekreukt folie is, om het maar even vreemd uit te drukken. Aangezien ik verschillende 'laagjes' folie voor de surprise nodig heb die stevig in elkaar moeten blijven zitten heb je op een gegeven moment zo'n gekreukt stukje wat er maar aan hangt omdat het zich niet goed wil hechten aan ander gekreukt materiaal als je dit over elkaar wilt vouwen... het is een ramp om aluminiumfolie te fotograferen maar hierbij een poging om wellicht wat duidelijk te maken wat ik met die 'laagjes folie die niet aan elkaar willen' bedoel:

Afbeelding

Wie kan mij vertellen hoe dit werkt (1), en daarnaast hoe ik het voor elkaar kan krijgen om makkelijk-scheurend-folie aan elkaar te bevestigen zolang je die twee gekreukte stukjes folie niet netjes om elkaar kunt (vast) vouwen (2)...? :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Ik weet niet of het jouw probleem gaat verklaren, maar ik deed een klassiek wrijvingsproefje.

liniaal met (zo) glad (mogelijk gehouden) aluminiumfolie erop.

houten blokje met (zo) glad (mogelijk gehouden) aluminiumfolie eronder.

blokje op liniaal leggen

liniaal aan een kant optillen.

hellingshoek voor glijden ca 30°.

proef herhaald maar nu de folie een beetje gekreukt en terug "glad" gestreken.

hellingshoek voor glijden nog niet de helft van die 30°.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Het kan natuurlijk zo zijn dat je met glad op glad het meeste contactoppervlak hebt. De wrijving wordt dan veroorzaakt door veel kleinere oneffenheden dan bij het verkreukte aluminiumfolie. Wanneer je gekreukt aluminiumfolie gebruikt, is het contactoppervlak kleiner en daardoor de wrijvingsweerstand ook. Wanneer, in een extreem geval, de lagen folie elkaar net op drie punten of zo raken, zal de wrijving verwaarloosbaar klein zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Contactoppervlak mag volgens Fw=µ·Fn niet van belang zijn. In de praktijk treden wél variaties op bij grotere of kleinere oppervlakten vanwege "plak" bij bijvoorbeeld rubberbanden (vandaar dat wat bredere banden toch in veel omstandfigheden een betere grip leveren).

Ik neem aan dat tussen twee gladde alu-oppervlakken in innig contact grote vanderwaalskrachten kunnen optreden, wat door eht geringe aantal contactpunten bij gekreukt alu niet het geval is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Bedankt beide voor de ideeën!
Ik neem aan dat tussen twee gladde alu-oppervlakken in innig contact grote vanderwaalskrachten kunnen optreden, wat door eht geringe aantal contactpunten bij gekreukt alu niet het geval is.
Dat klinkt aannemelijk Jan! Al vind ik het wat moeilijk te bevatten dat 'vers' aluminiumfolie dat je voor de eerste keer kreukt stevig(er) hecht aan andere 'vers' gekreukt al-folie...en eerder gekreukt al-folie minder stevig blijkt te hechten aan ander eerder gebruikt al-folie.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Mijn fysische intuïtie vertelt mij dat de Van-der-Waals krachten niet groot genoeg kunnen zijn om dit verschil te verklaren, maar ik heb ook geleerd niet op intuïtie te vertrouwen en ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten uitrekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Mijn fysische intuïtie vertelt mij dat de Van-der-Waals krachten niet groot genoeg kunnen zijn
Ik opperde het ook slechts als een mogelijkheid, gebaseerd op de algemene "wijsheid"
Molecular effects

When you slide two extremely flat and highly polished metal surfaces together, molecular attraction adds to the coefficient of friction. In other words, the coefficient decreases as you reduce roughness up to a certain point where it then increases due to the molecular effects.

Area now a factorOnce molecular effects come into play, the area of the surfaces in contact are a factor in the friction. Thus, the greater the area, the greater the friction caused by molecular effects.
De overigens bijzonder duidelijke verschillen in mijn "hellingproef" zouden ook mogelijk het gevolg kunnen zijn van een soort luchtkusseneffect?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Jan van de Velde schreef:Ik opperde het ook slechts als een mogelijkheid, gebaseerd op de algemene "wijsheid"

De overigens bijzonder duidelijke verschillen in mijn "hellingproef" zouden ook mogelijk het gevolg kunnen zijn van een soort luchtkusseneffect?
Het ontbreken van luchtdruk tussen 2 gladde lagen (dus zuiver overdruk aan de vrije buitenkant)?

2 glasplaten die tegen elkaar aanliggen krijg je ook haast niet van elkaar. Moet je langzaam en rustig aanvangen, zodat hier lucht kan tussenkomen, of je trekt het glas stuk.

Dat ligt zuigend tegen elkaar. Maar dat zuigend is externe overdruk.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Er zit waarschijnlijk een polymeer laagje op een of twee kanten van het aluminium.

Zo'n polymeer laagje zal waarschijnlijk een hoog oppervlakte energie hebben, en daarom niet graag willen plakken.

De engiste reden waarom een nieuws vlak stukje aluminium zou plakken op een ander nieuw vlak stukje aluminium is door vacuum kracht en omdat een polymeer vaak een hoge wrijvingscoeffcient heeft.

Dus, als je twee vlakke filmpjes opelkaar duwt dan druk je de lucht weg en lijkt het dat het aan elkaar plakt, maar eigenlijk is het gewoon de vacuum kracht.

Bij gekreukte films zou je waarschijnlijk niet alle lucht weg kunnen drukken, en misschien is ook het oppervlak vies.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Gekreukt aluminiumfolie

DePurpereWolf schreef:Dus, als je twee vlakke filmpjes opelkaar duwt dan druk je de lucht weg en lijkt het dat het aan elkaar plakt, maar eigenlijk is het gewoon de vacuum kracht.

Bij gekreukte films zou je waarschijnlijk niet alle lucht weg kunnen drukken, en misschien is ook het oppervlak vies.
Die vacuum kracht is toch hetgeen ik beschrijf? Vacuum: weghalen van druk > resultaat relatieve overdruk aan de buitenkant.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Gekreukt aluminiumfolie

Die vacuum kracht is toch hetgeen ik beschrijf? Vacuum: weghalen van druk > resultaat relatieve overdruk aan de buitenkant.
Ik ben het ook gewoon geheel met je eens.

(soms lees ik niet alle berichten voordat ik iets plaats :) )

Reageer