Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Door de hele discussie ronde de neutronen werd ik getriggerd door een idee dat me niet meer los heeft gelaten. Ik ben echter leek, heb geen Technische Natuurkunde gestudeerd, wel ooit Elektrotechniek.

Als Neutronen door alles heengaan maar wel gedetecteerd kunnen worden lijkt het me ideaal om te gebruiken voor lange afstand communicatie. Bijvoorbeeld als we ooit nog een maanbasis hebben op 1 van de manen van Jupiter.

Dus zowel op de aarde als op de Jupiter maan de mogelijkheid om Neutronen te genereren en te detecteren.

Je zou dan met morse of binaire code instaat zijn om snel heel veel informatie te verzenden over grote afstanden zonder of bijna geen verlies van signaal.

Zou dit mogelijk zijn? Wat zouden de problemen hierbij zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Zou dit mogelijk zijn? Wat zouden de problemen hierbij zijn?
De problemen zijn:

1) het gaat hier om neutrino's en niet om neutronen :)

2) het is bijzonder moeilijk om neutrino's te ontvangen. Ze gaan door alles heen weetjewel. In de maanden van het experiment werden zo'n 60000 neutrino's waargenomen dacht ik, dat is dus hoogstens ongeveer 8kB informatie na maanden verzenden.

3) je kunt alleen wel-neutrino of geen-neutrino waarnemen. Dat is dus veel slechter dan met radiogolven die een volledig spectrum hebben en waarvoor je bovendien directionele en polarisatieantennes kunt maken. Met neutrino's zou je maar 1 zender kunnen maken, er is namelijk geen manier om die zender van een andere te onderscheiden.

4) er is erg veel neutrino-ruis...

5) er zijn veel vreemde effecten met neutrino's op lange afstand. Ze veranderen bijvoorbeeld zomaar van de ene soort in de andere.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.816

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Is een radio of laser dan niet veel handiger? Behalve dat je waarschijnlijk neutrino's bedoelt, lijkt me de info-overdracht lastig als je maar een paar deeltjes (<ppb?)kunt detecteren en dus ook geen protocol kunt meezenden. Qua snelheid maakt het niet of nauwelijks uit, maar qua betrouwbaarheid wel.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.100

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Ze hebben bij dat experiment 1020 protonen op de target afgevuurd, en na drie jaar slechts 16.000 neutrino's gedetecteerd. Een efficiency van 10-16 lijkt me niet wenselijk voor communicatie.

Berichten: 27

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

@allen: ja ik bedoelde neutrino's natuurlijk :)

Wel of niet een neutrino waarnemen maakt morse-achtige communicatie mogelijk (aan-uit), dat kan wel heel snel dus dat lijkt me niet een onoverkomelijk probleem. Het meest steekhoudende probleem wat ik tot nu toe hoorde was van physicalattraction

Een efficiency van 10-16 lijkt me niet wenselijk voor communicatie. hoewel dit ook niet onoverkomelijk hoeft te zijn, als je daarmee dan wel in principe een onbeperkte afstand kan overbruggen. Met radiogolven en lasers e.d. kan dat niet volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Met radiogolven en lasers e.d. kan dat niet volgens mij.
Waarom niet? We houden nog steeds contact met het verste menselijke object, via radiogolven. Ik zie geen reden waarom de afstand voor radiogolven beperkt zou zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7.072

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

... als je daarmee dan wel in principe een onbeperkte afstand kan overbruggen. Met radiogolven en lasers e.d. kan dat niet volgens mij.
Licht dat van sterren komt is in principe hetzelfde als een radiogolf (allemaal een EM-verschijnsel, iets wat je als ELer zou moeten weten). 'Beperkte afstand' is dus niet echt een probleem. Iets wat ook blijkt uit bijvoorbeeld de communicatie met de Voyager-ruimtesondes.

Berichten: 27

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Las net dit bericht.

Beams of neutrinos have been proposed as a vehicle for communications under unusual circumstances, such as direct point-to-point global communication, communication with submarines, secure communications and interstellar communication. We report on the performance of a low-rate communications link established using the NuMI beam line and the MINERvA detector at Fermilab. The link achieved a decoded data rate of 0.1 bits/sec with a bit error rate of 1% over a distance of 1.035 km, including 240 m of earth.

Ik was blijkbaar niet de enige dit had bedacht dat je slim van Neutrino's gebruik zou kunnen maken bij communicatie.

Wat ik me afvraag is of SETI ipv radiogolven en laserpulsen nu ook naar kunstmatige patronen in neutrino's moet gaan zoeken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

... dat je slim van Neutrino's gebruik zou kunnen maken bij communicatie.
Ik vraag me toch af of je dat slim zou kunnen noemen met die cijfers er bij. :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer