Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 27

Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Door de hele discussie ronde de neutronen werd ik getriggerd door een idee dat me niet meer los heeft gelaten. Ik ben echter leek, heb geen Technische Natuurkunde gestudeerd, wel ooit Elektrotechniek.

Als Neutronen door alles heengaan maar wel gedetecteerd kunnen worden lijkt het me ideaal om te gebruiken voor lange afstand communicatie. Bijvoorbeeld als we ooit nog een maanbasis hebben op 1 van de manen van Jupiter.

Dus zowel op de aarde als op de Jupiter maan de mogelijkheid om Neutronen te genereren en te detecteren.

Je zou dan met morse of binaire code instaat zijn om snel heel veel informatie te verzenden over grote afstanden zonder of bijna geen verlies van signaal.

Zou dit mogelijk zijn? Wat zouden de problemen hierbij zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Neutronen voor een lange afstand zend-ontvanger

Zou dit mogelijk zijn? Wat zouden de problemen hierbij zijn?
De problemen zijn:

1) het gaat hier om neutrino's en niet om neutronen :)

2) het is bijzonder moeilijk om neutrino's te ontvangen. Ze gaan door alles heen weetjewel. In de maanden van het experiment werden zo'n 60000 neutrino's waargenomen dacht ik, dat is dus hoogstens ongeveer 8kB informatie na maanden verzenden.

3) je kunt alleen wel-neutrino of geen-neutrino waarnemen. Dat is dus veel slechter dan met radiogolven die een volledig spectrum hebben en waarvoor je bovendien directionele en polarisatieantennes kunt maken. Met neutrino's zou je maar 1 zender kunnen maken, er is namelijk geen manier om die zender van een andere te onderscheiden.

4) er is erg veel neutrino-ruis...

5) er zijn veel vreemde effecten met neutrino's op lange afstand. Ze veranderen bijvoorbeeld zomaar van de ene soort in de andere.