Verwarming door middel van mengsel van 2 stoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Verwarming door middel van mengsel van 2 stoffen

Geachte lezers,

Ik heb een idee voor een product wat een plotselinge verwarming vereist. Nou heb ik een keer een klein rond plastic dingetje gehad met een bepaalde vloeistof. In die vloeistof dreef iets wat je moest breken. Op het moment dat, dat gedaan wordt, verhit dat ding tot 20◦ C ongeveer. Nou heb ik het helaas al weggedaan, dus heb niet kunnen kijken welke stoffen erin zaten. Ik ben geen scheikundige en ik weet er ook maar weinig van af. Ik weet dus niet precies waarop ik moet zoeken en vraag ik het dus maar hier. Zou iemand weten hoe zoiets heet of welke stoffen erin zaten?

Alvast bedankt en ik hoop snel van jullie te horen.

Mvg,

Wouter Sonepouse

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verwarming door middel van mengsel van 2 stoffen

Je hebt het over heat-packs.

In de meeste gevallen zit in het pakje een onderkoelde natriumacetaat oplossing (NaCH3COO) en een beetje water. Wanneer vervolgens een metalen chipje in de oplossing wordt gebroken kristalliseert de vloeistof snel uit met de vorming van natriumacetaatkristallen (NaCH3COO.3H2O). De kristallisatie is een exotherm proces, wat in mensentaal wil zeggen dat er warmte vrijkomt.

Zie ook dit oudere topic.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 2

Re: Verwarming door middel van mengsel van 2 stoffen

Beste Kravits,

Harstikke bedankt! Hier kan ik heel veel mee! :)

Reageer