Cryoprotectoren en cryostabilisatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Cryoprotectoren en cryostabilisatoren

Kan iemand mij de juiste werking van beide eens uitleggen in het kader van vriesdrogen en bewaring van biologische materialen? ik sla ze precies door elkaar, en begrijp ook niet goed waarom cryostabilisatoren gebruikt worden. Want die verlengen de vriestijd toch enkel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Cryoprotectoren en cryostabilisatoren

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Cryoprotectoren en cryostabilisatoren

Cryoprotectie is het beschermen van bijv. cellen bij het invriezen. Normaal bij het invriezen zal water in kristalvorm bevriezen. Deze kristallen beschadigen de cellen, waardoor na ontdooien niet meer viabel zijn. Door het toevoegen van een protector (bijv. dimethylsulfoxide DMSO) wordt de kristalvorming voorkomen.

PDF cryoprotectie

Cryostabilisatie Bron pagina E-8 is als ik het goed heb gelezen, maar mijn duits is niet zo best, het toevoegen van middelen om de invriestemperatuur te kunnen verhogen. Dus minder diep invriezen en toch hetzelfde resultaat.

Wat ik ben tegengekomen is dat er bij zeer lage temperaturen (-196 graden, vloeibaar stikstof) gebruik wordt gemaakt van alleen protectie. En als er minder diep wordt gevroren (-80) er een combinatie wordt gebruikt van protectie en stabilisatie.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Cryoprotectoren en cryostabilisatoren

Verplaatst naar biologie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer