Verleden tijd en tegenwoordige tijd

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Verleden tijd en tegenwoordige tijd

Ik zit met een kwestie waar ik niet uitkom. Het gaat over verleden tijd en tegenwoordige tijd in één zin. Om een voorbeeld te geven:

"Ik wist dat ze meedoen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleden."

Is deze zin correct, of moet het zijn:

"Ik wist dat ze meededen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleedden."?

Bovenstaande zin lijkt me het meest correct, aangezien dan alles in de verleden tijd staat en niet gemengd, maar op deze manier lijkt het wel alsof het over een gebeurtenis gaat die tegenwoordig niet meer plaatsvindt. Daarmee bedoel ik dus dat het lijkt alsof ze zich vroeger in draken verkleedden, maar nu niet meer (wat dus wél zo is).

Iemand die mij hierover meer duidelijkheid kan geven? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Verleden tijd en tegenwoordige tijd

Dit kan misschien helpen; maar ik zou voor nog iets anders gaan: Ik wist dat ze meededen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleden.

Daardoor ben je consequent met je tijd-gebruik maar door de bijzin in het heden te formuleren link je nog naar het feit dat het nu nog gebeurt. Ik antwoord op intuïtie, aanvullingen zijn welkom :)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Verleden tijd en tegenwoordige tijd

In physics I trust schreef:Dit kan misschien helpen; maar ik zou voor nog iets anders gaan: Ik wist dat ze meededen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleden.

Daardoor ben je consequent met je tijd-gebruik maar door de bijzin in het heden te formuleren link je nog naar het feit dat het nu nog gebeurt. Ik antwoord op intuïtie, aanvullingen zijn welkom :)
Dus als ik het goed begrijp mag je wél overgaan naar tegenwoordige tijd als je gebruik maakt van een komma?

Ik zou de zin wel kunnen gebruiken op jou manier, maar ik heb het gevoel dat ik het nog altijd niet goed begrijp. De link naar taaladvies.net die je gaf maakt me ook niet echt veel wijzer.

Maar in ieder geval wel bedankt voor je snelle antwoord! Zoals ik al zei is mijn kwestie nu wel opgelost, alleen begrijp ik het nog niet zo goed wat nu wel en niet mag :) . Ze hebben mij altijd verteld dat je nooit tegenwoordige tijd en verleden tijd door elkaar mag halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Verleden tijd en tegenwoordige tijd

Ik heb nog eens nagedacht, en volgens mij is het eerder zo:

Gelijktijdig:

Ik zie dat ze zich verkleden.

Ik zag dat ze zich verkleedden.

Voortijdig:

Ik zie dat ze zich verkleed hebben.

Ik zag dat ze zich verkleed hadden.

De bijzin zet je dan best in dezelfde tijd als de verkleden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Verleden tijd en tegenwoordige tijd

In physics I trust schreef:Ik heb nog eens nagedacht, en volgens mij is het eerder zo:

Gelijktijdig:

Ik zie dat ze zich verkleden.

Ik zag dat ze zich verkleedden.

Voortijdig:

Ik zie dat ze zich verkleed hebben.

Ik zag dat ze zich verkleed hadden.

De bijzin zet je dan best in dezelfde tijd als de verkleden.
Dit is inderdaad correct. Verder heb ik er ook nog eens over nagedacht en ik denk dat ik er gewoon té diep op in ga.

Verbeter me dus als ik het fout heb, maar volgens mij is zowel 'Ik wist dat ze meedoen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleden.' als 'Ik wist dat ze meededen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleedden.' correct.

Volgens mij hangt het gewoon af of de gebeurtenis in kwestie tegenwoordig wel of niet nog gebeurt.

Om dit even toe te lichten:

'Ik wist dat ze meedoen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleden.'

betekent dus dat je in het verleden al wist dat ze meedoen aan carnaval en zich in draken verkleden (en dit tegenwoordig dus nog steeds doen).

'Ik wist dat ze meededen aan carnaval, waarbij ze zich helemaal in draken verkleedden.'

Betekent dat je in het verleden al wist dat ze vroeger meededen aan carnaval en zich in draken verkleedden (maar dit tegenwoordig dus niet meer doen).

Dat is de meest logische verklaring waar ik op kan komen.

Iemand die dit kan bevestigen/ontkennen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Verleden tijd en tegenwoordige tijd

'Ik wist dat ze meedoen aan carnaval,
Dit is niet correct denk ik. Ofwel: ik wist dat ze meededen (je wist toen dat ze op dat moment meededen). Ofwel: ik wist dat ze zouden meedoen (je wist toen al dat ze nu zouden meedoen).

Voor de bijzin is het wat flou: je kan eventueel opteren voor een tegenwoordige tijd om te beklemtonen dat het verkleden in draken nu nog steeds gangbaar is, maar dat is volgens mij grammaticaal niet erg juist omdat het onderwerp diezelfde ze is. Daarom ben ik ervan overtuigd dat je de bijzin (waarbij...) in dezelfde tijd moet zetten als de vorm van meedoen.
Betekent dat je in het verleden al wist dat ze vroeger meededen aan carnaval en zich in draken verkleedden (maar dit tegenwoordig dus niet meer doen).
Niet noodzakelijk vroeger naar mijn mening, maar wel zo dat het nu niet meer gebeurt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer