Wat gebeurt er allemaal in een natuurkunde lab?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Wat gebeurt er allemaal in een natuurkunde lab?

Hey allemaal,

Aangezien ik aan het uitzoeken ben wat ik later wil worden zet ik hier even een vraagje.

Ik wil een laborant natuurkunde of scheikunde worden.

Nou weet ik al ongeveer wat er in een scheikunde laboratoria gebeurt.

Maar ik vroeg me af wat er in een natuurkunde lab allemaal gebeurt.

Je kan wel eindeloos lang de proef van de ring het balletje doen dat het uitzet.

Maar wat wordt er bijvoorbeeld gedaan om iets nieuws uit te zoeken?

Als iemand ook wat kan zeggen wat er nog meer in een scheikundig lab gebeurt zou dat ook hier kunnen.

mvg,

Liamgek.

Berichten: 336

Re: Wat gebeurt er allemaal in een natuurkunde lab?

Wat er op een natuurkunde lab gebeurt is te divers om allemaal te vertellen.

Wat ik nu doe:

ik breng vanuit oplossing een dun laagje geleidend plastic aan op een glazen plaatje. Vervolgens breng ik gouden contacten aan en meet vervolgens de geleiding tussen -270 C en 150 C, bij voltages tussen de -200V en +200V.

Dit doe ik voor verschillende geleidende plastics, en onderzoek hoe de gemeten resultaten te verklaren zijn met modellen die beschrijven hoe een elektron door zo'n materiaal beweegt.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 329

Re: Wat gebeurt er allemaal in een natuurkunde lab?

sirius schreef:Wat er op een natuurkunde lab gebeurt is te divers om allemaal te vertellen.

Wat ik nu doe:

ik breng vanuit oplossing een dun laagje geleidend plastic aan op een glazen plaatje. Vervolgens breng ik gouden contacten aan en meet vervolgens de geleiding tussen -270 C en 150 C, bij voltages tussen de -200V en +200V.

Dit doe ik voor verschillende geleidende plastics, en onderzoek hoe de gemeten resultaten te verklaren zijn met modellen die beschrijven hoe een elektron door zo'n materiaal beweegt.
Dat klinkt behoorlijk interessant!

Maar hoe bedenken ze wat je gaat onderzoeken?

En niet dat ik het voor het geld doe, maar hoeveel verdiend het ongeveer?

als je dat niet voor jezelf wilt houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wat gebeurt er allemaal in een natuurkunde lab?

liamgek schreef:Dat klinkt behoorlijk interessant!

Maar hoe bedenken ze wat je gaat onderzoeken?

En niet dat ik het voor het geld doe, maar hoeveel verdiend het ongeveer?

als je dat niet voor jezelf wilt houden.
Op de universiteit komt een vraagstuk of uit een eerder onderzoek (dus je gaat een vervolgonderzoek doen) of er is een volledig nieuw onderwerp bedacht waar nog niet eerder onderzoek aan gedaan is.

Bij onderzoeksinstituten (zoals TNO, Marin en ECN) worden met onderzoeksprogramma's gewerkt. Dit zijn lange termijnvisies die zijn afgestemd met de overheid en het bedrijfsleven.

Bij het bedrijfsleven is onderzoek veel meer korte termijn gericht omdat er nieuwe producten op de markt moet komen. De aanleiding voor dit soort onderzoek loopt sterk uiteen.

Blijf je op de universiteit, dan zul je een promotieonderzoek moeten doen. Startsalaris in zo'n 2000 euro bruto per maand.

In het bedrijfsleven ligt het startsalaris ergens rond de 2700-3200 euro bruto per maand.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 329

Re: Wat gebeurt er allemaal in een natuurkunde lab?

Bart schreef:Op de universiteit komt een vraagstuk of uit een eerder onderzoek (dus je gaat een vervolgonderzoek doen) of er is een volledig nieuw onderwerp bedacht waar nog niet eerder onderzoek aan gedaan is.

Bij onderzoeksinstituten (zoals TNO, Marin en ECN) worden met onderzoeksprogramma's gewerkt. Dit zijn lange termijnvisies die zijn afgestemd met de overheid en het bedrijfsleven.

Bij het bedrijfsleven is onderzoek veel meer korte termijn gericht omdat er nieuwe producten op de markt moet komen. De aanleiding voor dit soort onderzoek loopt sterk uiteen.

Blijf je op de universiteit, dan zul je een promotieonderzoek moeten doen. Startsalaris in zo'n 2000 euro bruto per maand.

In het bedrijfsleven ligt het startsalaris ergens rond de 2700-3200 euro bruto per maand.
En heb je ook enig idee wat voor fucties er allemaal binnen een laboratorium zijn?

Of misschien een website waar ik hier uitgebreid ove rkan lezen?

Reageer