Sonic boom

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 306

Sonic boom

Goedendag,

tot mijn grote verbazing zag ik zojuist wat filmpjes over vliegtuigen die door de geluidsbarriere gaan, of liever gezegd, met de snelheid van het geluid reizen.

voor de liefhebber: filmpje 1, 2, 3

Wat ik nou nog nooit heb geweten, is dat er wanneer een vliegtuig met de snelheid van het geluid reist, er zich zo'n hele 'wolk' lijkt te vormen. wat is dit in vredesnaam? hoe kan dit? het zal toch niet zo zijn dat door de opeenstapeling van geluidsgolven de lichtgolven niet meer kunnen passeren? wat zie je nu eigenlijk? is het de trilling van molekulen, of juist niet?

voor de duidelijkheid een plaatje van het fenomeen dat ik bedoel:

Afbeelding

Afbeelding

ik ben benieuwd wie me hier meer over kan vertellen. (voor de bijdehandjes die zeggen wikipedia: daar heb ik het niet kunnen vinden)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Sonic boom

ik ben benieuwd wie me hier meer over kan vertellen. (voor de bijdehandjes die zeggen wikipedia: daar heb ik het niet kunnen vinden)
Zoeken "sonic boom" op de wetenschapsforum zoekfunctie geeft deze zelfde vraag meerdere malen. Onder andere 3 maanden geleden nog.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Sonic boom

(voor de bijdehandjes die zeggen wikipedia: daar heb ik het niet kunnen vinden)
In de link van Shimmy kom je ook een bijdehandje tegen die het wél op wikipedia kon vinden ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Sonic boom

nog een mooie foto in dit verband:
epic-win-photos-breaking-the-sound-barrier-win.jpg
epic-win-photos-breaking-the-sound-barrier-win.jpg (28.98 KiB) 351 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer