De fabel van de slak en het paard

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

De fabel van de slak en het paard

hallo, ik zit met een opgave voor me en twijfel welke beredenatie ik moet toepassen.

een paard zit met een elastiek vast aan een paal in de wei. op tijdstip 0 is het elastiek 2 meter lang. over het elastiek loopt een slak met snelheid 1cm/min naar het paard; op tijdstip 0 is de slak bij de paal (aan het begin van het elastiek). Na elke volle minuut springt het paard 100 meter weg. zodra de slak het paard bereikt, stopt het proces. ( het elastiek rekt regelmatig uit, de slak valt er niet vanaf, de aarde is plat).

de vraag luidt: hoe ver is de slak van de paal na 1 min, 2min, 3min (telkens net voordat het paard springt)? is dit een aflopende zaak?


mij lijkt dat de slak net voor de sprong van het paard op 1cm zit en dan bij 2 min net voor de sprong op 2cm maar hoe zit dat dan met het steeds groter wordende elastiek?? en wat wordt er precies bedoeld 'is dit een aflopende zaak'?

hopelijk kan iemand mij dit uitleggen :)

Berichten: 7.068

Re: De fabel van de slak en het paard

Hint: de verhouding tussen de lengte van het stuk elastiek voor de slak en de lengte van het stuk elastiek achter de slak blijft gelijk bij de paardensprong.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: De fabel van de slak en het paard

Met aflopende zaak zal wel bedoeld worden of de slak zo ver kan komen als hij wil of dat er een grenswaarde (limiet) is die hij niet kan overschrijden hoe vaak het paard ook springt.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer