Concentratie acetonitril in labolucht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 181

Concentratie acetonitril in labolucht

Een rond afvalvat met een diameter van 35 cm bevat hoofdzakelijk acetonitril. Het is open opgesteld in een laboratorium van 5.4 x 3.8 x 2.5 m. In dit labo bevindt zich een trekkast die 2.5 m³ lucht per seconde afzuigt. De hoogte van de vloeistof in het vat blijkt dagelijks 1,1 cm te dalen. Voldoet dit labo aan de norm voor acetonitril in de lucht? Is deze situatie aanvaardbaar?

Ik heb zelf al gevonden op internet dat de grenswaarde voor acetonitril 20 ppm is. Het totale volume van de kamer is 51.3m³ en het volume acetonitril dat dagelijks vrijkomt is 1.058m³. Maar nu weet ik niet hoe je kunt berekenen hoeveel ppm er in de kamer is als er 2.5m³ lucht per seconde word afgezogen. Kan iemand me verderhelpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Concentratie acetonitril in labolucht

Ik denk dat je een rekenfout hebt gemaakt met betrekking tot de hoeveelheid ACN die vrijkomt; ruim één kubieke meter....

Verder is ppm eigenlijk een "foute" eenheid, want: ppm betekent parts per million parts, maar wat voor parts per wat voor million parts dan? Zijn het mg/L, mg/kg, cm3/m3? Maar ja, daar kun jij nu niks aan doen.

Maar hoe je dit moet moet doen met de afzuiging, zou ik zo ook even niet weten. Mijn boerenjongensverstand zegt dat wanneer 2.5 kuub per seconde wordt afgezogen, en het lab is (afgerond) 50 kuub groot, de lucht in het lab elke 20 seconden volledig wordt ververst. Er lijkt me dan niet zo'n probleem.

Aan de andere kant, er verdampt natuurlijk wel de hele tijd ACN, en die komt in een ruimte van 50 kuub. Het zou ook kunnen dat die afzuiging een instinker is, en dat je daar helemaal geen rekening mee moet houden.

Misschien heeft iemand anders nog een zinvolle(re) aanvulling?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12.262

Re: Concentratie acetonitril in labolucht

Zinvol zou zijn om dat vat domweg in die zuurkast te zetten, maar goed, dat was vast de vraag niet :)

Ik denk dat de instinker ander is: het volume van het lab doet er helemaal niet toe. Je kunt uitrekenen hoeveel acn er per dag verdampt, en hoeveel lucht er wordt afgezogen. Als je dat op elkaar deelt, heb je de concentratie acn in de afgezogen lucht, en ik denk dat je mag stellen dat die gelijk is aan de concentratie in het lab.

Dat dat in de praktijk niet zal werken als je bijvoorbeeld pal boven dat vat gaat hangen is iets anders, maar er is daarover geen informatie gegeven. Daarom neem ik gemakshalve aan dat de concentratie in het hele lab gelijk is, en dus ook in eventuele lucht die je uit dat lab afzuigt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Concentratie acetonitril in labolucht

Vanwege de bredere discussie verplaatst naar het vakforum.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 61

Re: Concentratie acetonitril in labolucht

Beste Humpiery, even vanuit een andere invalshoek:

1. de hoeveelheid lucht die in 24 uur worst afgezogen is 24 x 3600 x 2.5 = 216.000 m3

2. de hoeveelheid acetonitril die verdampt is 0.11 x 0.25 x 3.14 x (3.5 x 3.5) = afgerond 1 liter.

3. bij een dichtheid van 0,8 is dit dus 800 gram oftwel 800.000 mg

4. er van uitgaande dat de acetonitril via de afzuiging verdwijnt is de concentratie 4mg/m3

5. de door jou genoemde 20ppm is vermoedelijk de grenswaarde (vroeger MAC-waarde genoemd). Dit zijn volume ppm's

6. de 20vol ppm is gelijk aan 34 mg/m3

7. omdat de concentratie ovefr de hele dag 4mg/m3 is zit je dus ruim onder die waarde.

Conclusie: geen probleem voor de gezonde werknemer (dat is immers het criterium voor de wettelijke grenswaarde van 20 vol ppm)

Berichten: 181

Re: Concentratie acetonitril in labolucht

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp :)

Reageer