Het nut en belang van buffermengsels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

Het nut en belang van buffermengsels

Ik moet voor het school een taak maken over buffermengsels met meer bepaalt het nut en belang ervan. Maar elke info over buffermengsels is welkom.

Peter
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 337

Re: Het nut en belang van buffermengsels

een buffer is een oplossing die in staat is de pH gelijk te houde, zelfs na toevoeging van kleine hoeveelheden base of zuur, bij een toepassing hiervan kan gedacht worden aan het simuleren van de cel-pH bij bijv. enzymactiviteitmetingen

Ander voorbeeld: Vele stoffen hebben bij verschillende pH's een andere lichtabsorptie, waardoor kleine variaties in de pH het meten van een ijkreeks (bijv. fenol) resulteert in een niet-lineair verband tussen absorptie en concentratie. Stabilisatie m.b.v. een buffer kan dan uitkomst bieden

Hier een verwijzing naar een topic met hoe een buffer werkt (had je vast al gezien :D )

Berichten: 485

Re: Het nut en belang van buffermengsels

Je bloed is ook een soort buffer, anders zouden de verschillende stoffen veel te erg schommelen en zou je niet lekker worden.

Het kenmerk van een (zuur/base) buffer is dat de pH niet of nauwelijks verandert als je zuur of loog toevoegt.

De pH van een buffer ligt meestal rond de pKa waarde van een zuur-base koppel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Het nut en belang van buffermengsels

Het is een soort van evenwicht van een zuur met zijn geconjugeerde base.

Ik heb van de week nog een probleem met een buffer oplossing gehad.

Ik was bezig met een chloor bepaling en daarvoor heb je een fosfaatbuffer nodig maar het probleem was dat mijn monster behoorlijk was aangezuurd(ph 2,25) dus ik probeer ik op te lossen door mijn buffer concentratie op te voeren dus de capaciteit van mijn buffer laat ik toe nemen door meer K2HPO4 en KH2PO4 toe te voegen zo dat ze meer H3O+ kunnen opnemen zonder van ph te veranderen.

Een andere mogelijkheid is om meer buffer toe te voegen maar dit kan een nadelig effect hebben dat je bepaling niet goed genoeg is omdat je je monster dusdanig verdunt. Dus zo heb je misschien een idee hoe het werkt in een praktijk voorbeeld. :D

MvG Ron Afbeelding

Berichten: 53

Re: Het nut en belang van buffermengsels

Als er iemand is die nog meer info kan poster inverband met het nut van buffermengsels dan mag hij dat doen. Ik heb zelf al wat info gevonden over buffers in de bodem en bij viskweek (exotische) en in de industrie, maar deze info is zeer weinig en 'k zou nog wat meer moeten hebben. Ik zal wel een verslag typen als mijn taak af is over alles wat ik heb gevonden.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Het nut en belang van buffermengsels

Misschien, nu je zelf ook wat meer erover weet, kan je wat specifieker vertellen wat je wilt weten, want anders komt niemand verder dan deze redelijk algemene informatie over buffers...

Berichten: 53

Re: Het nut en belang van buffermengsels

Gewoon een redelijke argumentering is goed, Ik weet dat Buffers een rol spelen in de zuurtegraad van de bodem die vrij constant is dacht ik, en in het bloed, en dan nog iets van de bufferende eigenschap van meststoffen, maar dat artikel heb ik nog niet tegoei kunnen lezen wegens tijdgebrek, mijn leerkracht heeft nog wat info gegeven dat je ook in de richting van industrie, bodemonderzoek, enz... kunt zoeken. Alle toepassingen van buffermengsels zijn welkom.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Reageer