Benzeen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 485

Re: Benzeen

biochemiefreak schreef:

Goed dat je ze dat bij brengt Jantine.
Ja was het maar waar, ik kan niet zoveel doen als student.....

Berichten: 148

Re: Benzeen

Nu is het wel weer zo dat we (in het tweede jaar pas trouwens) de chemiekaarten bestudeerd moesten hebben alvorens we gingen practikummen... Maar daar kregen we geen cijfer voor, dus dat werd meestal "vergeten"... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Nou jij kan die mensen toch wel een beetje overhalen om er beter op letten toch :twisted: Een beetje 8-) spelen.

Hard aan pakken van klungels :D

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Nu is het wel weer zo dat we (in het tweede jaar pas trouwens) de chemiekaarten bestudeerd moesten hebben alvorens we gingen practikummen... Maar daar kregen we geen cijfer voor, dus dat werd meestal "vergeten"...
hahaha dat komt ook bij ons voor op school hoor. Een heel algemeen probleem maar goed de meeste stoffen ben je dan wel tegengekomen en weet je er wel iets van toch? :D

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: Benzeen

Alleen gaat er bij benzeengeur geen belletje rinkelen, "wat ruikt het hier beroerd, ach zal wel, GC-kolom wordt uitgestookt ofzo". Totdat je je leraar in het chemicaliën hok ziet staan op zoek naar de benzeen, want bij hem ging er wel een belletje rinkelen. Er stond btw wel met koeienletters op dat het niet zonder toestemming van de docent gebruikt mocht worden. Maar ja in de tweede fase verleer je het lezen natuurlijk ook al...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Benzeen

Dat blijkt maar weer hoe ondernemend de tweede fase klanten zijn :twisted:

Maar goed als dat de afspraken zijn hoort iedereen dat toch ook na te komen 8-)

Ach ja bij ons op het lab heeft wel eens iemand in het lab en niet onder zuurkast koningswater zitten koken op metalen op te lossen ook heel!!! handig!!! :D

MvG Ron Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: Benzeen

Wij kunnen misschien met zijn allen een mooi stukje schrijven over veiligheid en die zetten we dan hier op het forum ergens online met als titel: "Hoe overleef ik een laboratorium". Vol met tips, suggesties, uitleggen van apparatuur (brandblusser, dekens, etc) en duidelijke afbeeldingen zodat mensen die het echt veilig willen doen hier, daar wat dingen over kunnen lezen. Aangezien wij allemaal heel goed een idee hebben hoe het niet en wel moet :D kan dat best een mooi artikeltje worden...

Berichten: 485

Re: Benzeen

Dat is een goed plan, er is al zoiets dergelijks voor middelbare scholen. Op de www.nvon.nl site en daar Ben's linke soep opzoeken (alleen ligt ie nu ff plat die site).

Berichten: 39

Re: Benzeen

Hmz dat is idd best een lijp stofje... [!]

maja niemand is echt onwel geworden.

Boh nu begin ik ook te begrijpen waarom wij in ons Labjournaal altijd alle R/S zinnen moeten zetten..... Afbeelding

BTW Wij hebben op mijn school ook een vak veiligheid, met een speciaal boek enzo. Moesten we ook een tentamen in maken. Heb ik gehaald met een 80 dus.... 8-)

Maja zo zie je maar weer, er zijn altijd gekken in de klas.... :D

Grtz,

WurM

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Benzeen

Voor de meeste eigenschappen kan je benzeen goed vergelijken met hexaan. Een open bekerglas is dan niet zo slim, maar je bent vast wel aan grotere gevaren blootgesteld.

Benzeen is wel sterk kankerverwekkend, reden waarom het in elk geval in het middelbaar onderwijs verboden is. Voor het HLO zal dat wel niet gelden, je moet tenslotte een keer wennen aan de gevaren van het werken met chemicaliën.

De volgende keer een bekerglas nitroglycerine? :D
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 39

Re: Benzeen

De volgende keer een bekerglas nitroglycerine? 8-)
DEAL!!!

achja bij mij op school hebben ze tijdens een synthese te boel ook zowat laten ontploffen.

We moest p-methylacetophenon maken en op een gegeven moment moest er dus Aluminiumtrilchoride bijgedruppelt worden in de oplossing... Afbeelding

Hierdoor stijgt de temperatuur enorm en toen een koppel er kokend water onder zette (ze hadden alles in 1 keer erbij gepleurd) ontstond er een drukverschil en zoog de afvoer water aan. :D

BOEM, weg kolf... [!]

Helemaal uit elkaar geknald door de reactie met water (er onstond een zout en dat zette iets te snel uit).

naja de rest staat dan te lachen, maar later merk je dat het toch best link was aangezien er HCl-gas bij vrij kwam (wat normaal werd afgezogen). [X]

PRACTICUM RULEZZZ :twisted:

Berichten: 778

Re: Benzeen

BOEM, weg kolf...

Helemaal uit elkaar geknald door de reactie met water (er onstond een zout en dat zette iets te snel uit).

naja de rest staat dan te lachen, maar later merk je dat het toch best link was aangezien er HCl-gas bij vrij kwam (wat normaal werd afgezogen).
Kolf dat is toch zoiets?

En meestal van glas toch?? Afbeelding

Of was het niet zo erg dat het glas in het rond vloog 8-)

Maarja altijd uitblijven kijken dus hé :D

Berichten: 159

Re: Benzeen

Jemig hee wat een verhaal in 1 dag, anyway

Ik vind het ook belachelijk dat we geen veiligheidslessen hebben gekregen ofzo en die nieuwe competentie-klanten die weten er nog minder van dus het wordt alleen maar erger, het enige wat m'n leraar liet zien was hoe je weg kon komen.

Trouwens, ik vraag me af bij welke leraar dat was want ik denk zo dat Sjaak het wel gemerkt zou hebben...ja tenzij het bij die eerste klassers was want die hebben niet constant een leraar in het lokaal (lekker handig Afbeelding )

Nou ja, het zal er wel niet beter op worden...

Berichten: 39

Re: Benzeen

Elbert schreef: Kolf dat is toch zoiets?

En meestal van glas toch?? Afbeelding

Of was het niet zo erg dat het glas in het rond vloog 8-)

Maarja altijd uitblijven kijken dus hé :D
Juist zo'n ding.

Nee zooo heftig weasie niet hij knapte gewoon uit elkaar, maar er vlogen een paar keine scherven rond...geen schade.

LOL. Daarom BRIL OP!!! (ook al bezorgen die me hoofdpijn)

Grtz,

WurM

Reageer