aldolcondensatie en malonestersynthes?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

aldolcondensatie en malonestersynthes?

Voor mijn tentamen moet ik deze twee reacties kennen maar ik snap er echt helemaal niks :-k van kan iemand mij helpen??

Jorim: Noem de volgende keer je vraag ook nog even in de topic dan alleen te verwijzen naar het onderwerp!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

Aldol-condensatie

Afbeelding

Malonester

Afbeelding

Bron: Organische chemie

Ik neem aan dat je hier al wat aan hebt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

bedankt voor het reactiemeganisme ik zal nu proberen er uit te komen

p.s. ik snap niet helemaal wat je met de bovenste zin bedoeld.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

Je had alleen in je onderwerp van je vraag de echte vraag gezet, het is wel zo overzichtelijk als je die dan ook nog even in de topic zelf noemt...

Met 'deze twee' had ik geen idee wat je bedoelde tot ik naar het onderwerp keek...

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

o ja sorry ben niet blond hoor maar me hoofd ligt in de war van al die structuurformules.

wat is Et bij de malonestersynthese? hoop niet dat ik nu dommer over kom dat ik al doe.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

Et staat voor Ethyl, ofwel C2H5.
hoop niet dat ik nu dommer over kom dat ik al doe.
Nee hoor, we zijn hier immers om vragen te beantwoorden! Als je net begint kan je toch nog niet alles weten, of wel? :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

als je net begind wel ja maar ik doe al 7 jaar labaratorium onderwijs en die is echt het enige vak wat er echt niet in wil als ik dit niet haal moet ik een jaar collegegeld betalen om dit te halen. :-k

wat ik nou nog niet snap is hoe je bv 2-methylpropaanzuur kan maken met de malonester synthese. nou ik weet dat je dan begind met CH3Br gegin maar hoe dan verder??

oja en 3-fenyl-2-propenal hoe schrijf je dat in structuurformule.... o wat ben ik weet lastig sorry

Berichten: 115

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

je kan 2 keer een methyl op het malonzuurester zetten (gewoon twee equivalenten CH3Br en base toevoegen), en daarna omzetten naar het zuur :-k

3-fenyl-2-propenal

das een propanal met een dubbele binding tussen koolstof 2 en 3 (als je de aldehyde koolstof neemt als 1) met op de koolstof 3 een benzeenring.

C6H5-CH=CH-CHO

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

Willen we allemaal sub- en superscript gebruiken aub!

Voor een uitleg over sub- en superscript klik hier...

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

bedankt ddd !

enne sorry hoor jorim wist niet dat ik een zonde beging :-k

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: aldolcondensatie en malonestersynthes?

Een zonde is wel heel overdreven, maar we hebben het niet voor niks en we zijn wel een chemisch (wetenschappelijk) forum. Het zorgt ervoor dat alles er duidelijker en professioneler uit ziet...

Reageer