cyclonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

cyclonen

hoi ik ben bezig emt cursus chemische procestechnologie aan het bekijken en bij de examenvragen kom ik de vraag tegen wat ik versta onder cyclonen,ik heb die term nu echter nergens tegengekomen in cursus en vroeg me af of jullie dit konden uitleggen

heb ook nog klein vraagje over compressoren, meestal zijn ze geconstrueerd met meertrapscompressie,kunnen jullie een toepassing bedenken waar deze constructie niet zinvol is,

hartelijk dank

greetzzz

Berichten: 14

Re: cyclonen

cy·cloon

de cycloon (mannelijk), de cyclonen



1

tropische wervelstorm

betekenisverwante termen

synoniem:

wervelstorm



2

lagedrukgebied

betekenisverwante termen

synoniem:

lagedrukgebied

antoniem:

anticycloon



3

toestel voor het scheiden van een vaste stof en een gas of vloeistof

betekenisverwante termen

hyperoniem:

toestel

*Bron: van Dale Groot woordenboek hedendaags NL

Berichten: 266

Re: cyclonen

cycloon is een toestel dat stoffen kan aanzuigen en scheiden op basis molecuulmassa (de zwaarste worden niet aangezogen)

Deze formule is waarschijnlijk niet zo wetenschapelijk maar ik zal een voorbeeldje geven: bv bij de katalytische kraking worden katalysatordeeltjes gebruikt waarop tijdens de reactie koolstof wordt afgezet. Deze katalysatoren worden verbrand en de koolstof wordt omgezet tot CO2. Deze wordt aangezogen en afgevoerd door de cycloon terwijl de katalysator niet aangezogen wordt en gerecupereerd kan worden.

meertrapscompressie

formuleke: T2/T1 = (p2/p1) ((k-1)/k)

1) meertrapscompressie wordt gebruikt omdat de eindtemperatuur T2 niet te hoog mag oplopen en dan de smering in brand vliegt. tussen de trappen zit dus altijd een koeling.

als ge zuurstof zonder koeling samenperst kunt ge ook problemen krijgen

2) p2 kan ook ni boven een bepaalde waarde uitkomen door de schadelijke ruimte.

volgens mij is meertrapscompressie altijd beter maar het neemt meer plaats in en is ingewikkelder mechanisme plus kost meer. besluit

als ge maar een kleine opbrengst wilt en 6 a 7 bar kunt ge best een 1trapszuigercompressor gebruiken.

Reageer