[Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 254

[Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Er zijn al veel theoriën over wat er gebeurd was, zoals een van de bekendste ''de meteoriet'', of de toename van de stikstof in de lucht. Maar wat denken jullie ervan? Ikzelf geloof niet echt in die meteoriet, er zullen wel veel dinosaurussen uitgestorven zijn door zo'n meteoriet, maar het lijkt mij niet dat ze er ALLEMAAL aan uitgestorven zijn. Toen de toename van de stikstof in de lucht begon, stierven er ook veel andere insecten uit. Dus mij lijkt de theorie van de toename van de stikstof beter.

Wat denken jullie ervan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Ik denk dat een klimaat verandering door zo'n meteoriet de grootste oorzaak is van het uitstreven van de dino's.

Door dat het klimaat ging veranderen konden de meeste zoogdieren(die veel kleinere waren als de dino's) zich veel beter aanpassen aan hun nieuwe omgeving(wet van darwin: natuurlijke selectie de gene die zich het beste kan aanpassen zal overleven). De fauna veranderde drastisch met gevolg dat de dino's zich niet meer goed konden voortleven. Zo zie je nu nog steeds dat de meeste amfibieén zich beter konden aanpassen en sommige niet super grote waterreptilen ook.

Dit is natuurlijk maar een theorie maar er zit wel wat in. ;)

Mv G Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Interessante gedachte dit! Maar wat ik me dan afvraag: er waren ook kleinere dino's die dit niet overleefd hebben, terwijl er dacht ik wel zoogdieren zijn geweest die groter waren dan de kleinste dino's (bijvoorbeeld de mammoet? of een voorloper van de olifant?) het wel hebben overleefd. Dat lijkt dan niet erg logisch? Of hebben alleen de écht kleine organismen (muizen, insecten etc) het overleefd?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

ik zou het niet weten, maar ik heb wel ergens gelezen dat de vogel ( [!] ) af zou stammen van zo'n dino, die ongeveer net zo groot was als een hond...

Berichten: 778

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

ik zou het niet weten, maar ik heb wel ergens gelezen dat de vogel ( ) af zou stammen van zo'n dino, die ongeveer net zo groot was als een hond...
Dit klopt, De vogels zijn ontstaan uit kleine coelurosauride dinosaurussen.

Vogels zouden dus technisch gesproken dinosaurussen kunnen worden genoemd, alleen vallen vogels altijd nog gewoon onder vogels :P

Dit is een gedachtegang die gebaseerd is op een foutieve indeling gemaakt door Linnaeus die (en hij kon echt niet beter weten) vogels als een aparte groep indeelde naast reptielen , zoogdieren en vissen.

Later is deze fout nooit echt meer hersteld ;)
Interessante gedachte dit! Maar wat ik me dan afvraag: er waren ook kleinere dino's die dit niet overleefd hebben, terwijl er dacht ik wel zoogdieren zijn geweest die groter waren dan de kleinste dino's (bijvoorbeeld de mammoet? of een voorloper van de olifant?) het wel hebben overleefd.
Dit heeft niets met grote o.i.d. te maken het gaat erom dat dino's (hoe groot of klein ook) koudbloedig waren, dat betekent dat ze zich eerst moeten opwarmen (aan de zon) voordat ze konden beginnen met hun actieviteiten (eten, jagen, etc,etc).

De mamoet bestond ook nog niet toendertijd. :P
Ikzelf geloof niet echt in die meteoriet, er zullen wel veel dinosaurussen uitgestorven zijn door zo'n meteoriet, maar het lijkt mij niet dat ze er ALLEMAAL aan uitgestorven zijn.
Ik denk dat je niet moet denken dat de dino's zijn uitgestorven door de "klap" van de meteoriet zeg maar (en de daaropvolgende schokgolf wellicht).

Stel dat er een meteoriet recht op de zuidpool land dan, licht ook nog aan de groote natuurlijk, zullen ze daar op de noordpool weinig van merken. (denk ik)

Alhoewel als je dit plaatje bekijkt (klik (360 kb))

Maar de klimaatsverandering die daaropvolgde die heeft de dino's de das om gedaan.

De meteoriet schijnt 9 km in doorsnede te zijn, omdat zo'n inslag in midden amerika is gevonden die 65 miljoen jaar oud is (tijd dat de dino's uitstierven).

Een meteoriet met zo'n groote doorsnede heeft grote gevolgen voor aarde ten eerste zal al het leven in de directe omgeving van de inslag uitsterven (dino of niet je gaat eraan).

Ook zal de meteoriet met zo'n omvang een enorme hoeveelheid stof / damp / as / rook veroorzaken waardoor er enkele jaren lang een zonsverduistering was.

Ook is het natuurlijk zo dat dit een heel abrupte verandering is, was dit om de een of andere reden geleidelijk verlopen dan hadden de dino's zich wel kunnen aanpassen denk ik.

Berichten: 254

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Maar als er enkele jaren een zonsverduistering was, dan kon er toch niets meer leven op dat moment? Een normaal dier heeft toch zonlicht nodig (i.v.m. een of andere vitamine ofzoiets)

Zal de toename van de stikstof in die tijd er niets mee te maken hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Tevens komt er nog bij dat tijdens de dino periode de zoogdieren totaal geen invloed hadden op het bestaan maar door deze veranderingen konden zij zich wel aanpassen en de dino's niet. Misschien heeft die stikstof verhouding er ook wel iets mee te maken dat het O2 gehalte daalde van boven de 20% naar 20% en dat de zoogdieren hier makkelijker mee omgingen als de dino's. Het zijn allemaal suggesties want echt weten doen we het natuurlijk nooit.

MvG Ron

Berichten: 485

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Ook een theorie is, dat de aardkorst in een keer huppa is verschoven, door ijsklont vorming op de polen. Die gaat dan trekken net als een fietswiel horizontaan dat op één plek zwaarder is gemaakt. De aardkorst ligt lost op de onderliggende magma...... ZWIK en compleet andere klimaat verdelingen, daar konden de beestjes niet tegen.

Berichten: 254

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

ik zag net iets op internet:



Afbeelding

Eerste tastbare bewijs uitsterven dino's gevonden



Gepubliceerd op maandag 28 juni 2004



Planktonfossielen van 65 miljoen jaar oud bevestigen de theorie dat een lange periode van extreme kou de dinosaurus uiteindelijk de das om heeft gedaan.

Wetenschappers uit Italië, de Verenigde Staten en Nederland hebben het eeuwenoude plankton ontdekt. Alhoewel er al wel geologisch bewijs was voor de periode van kou, is dit het eerst tastbare fossiele bewijs. De wetenschappers hebben de resultaten van het onderzoek gepubliceerd in het vaktijdschrift Geology.

Veel wetenschappers denken dat de aarde 65 miljoen jaar geleden is geraakt door een meteoriet. Het stof dat hierbij vrijkwam zou vele jaren de zon hebben afgeschermd, door deze klimaatsverandering ontstonden er talloze vulkaanuitbarstingen.

Chicxulub-krater

Dit natuurgeweld betekende het einde voor veel diersoorten, waaronder de dinosaurus. Alleen kleine zoogdieren wisten te overleven en namen jaren later de planeet over. Bewijs voor deze theorie vormt een miljoenen jaren oude krater die wetenschappers hebben gevonden in de Mexicaanse provincie Yucatan.

Met de vondst van de planktonfossielen heeft de groep wetenschappers nu bewijs gevonden voor de klimaatsverandering na de inslag van de meteoriet, waarbij de beroemde Chicxulub-krater ontstond.



-----------------------------------------------------------------------------------------------

dit bevestigd ongeveer wat jullie al vertelden...

Berichten: 26

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

nog even een vraag...

waarom vind men alleen (versteende) botten van dino's en niet van die evolutie beesten die er heel raar uitzien...

had de velociraptor ook al geen veren?? volgens mij wel...

check deze link en bekijk de plaatjes http://www.luisrey.ndtilda.co.uk/html/custom.htm

Berichten: 778

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus


nog even een vraag...

waarom vind men alleen (versteende) botten van dino's en niet van die evolutie beesten die er heel raar uitzien...

had de velociraptor ook al geen veren?? volgens mij wel...

check deze link en bekijk de plaatjes http://www.luisrey.ndtilda.co.uk/html/custom.htm
Op de vraag over de Velociraptor geef je volgens mij zelf al een antwoord door die desbetreffende link ;)

maar die eerste vraag snap ik niet helemaal, dat ze alleen maar (versteende) botten vinden is logisch want die blijven het langst bewaard.

En wat bedoel je met "evolutie beesten die er heel raar uitzien..." ?? :P

Berichten: 26

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

ik kan geen voorbeeld geven want ik weet niet hoe ze heten.

ze leefde nadat de dino's waren uitgestorven en nu om het zo te zeggen, welke tijdperk is dat??

neem bijv de olifant.

de olifant heeft veel voorstadia gehad, zoals een "olifant" zonder slurf maar een grote bek, die even lang is als de slurf.

om het zo te zeggen "uitprobeersels'' van de natuur, beesten die volop aan het evolueren zijn.

Berichten: 778

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

ik kan geen voorbeeld geven want ik weet niet hoe ze heten.

ze leefde nadat de dino's waren uitgestorven en nu om het zo te zeggen, welke tijdperk is dat??
Het tijdperk waarin de eerste dinosaurus leefde wordt het sucendair tijdperk genoemd wat bestaat uit Trias, Jura en het Krijt.

Deze kun je ook weer onderverdelen in perioden maar daar zal ik je niet mee vermoeien ;)

Het tijdperk na de dino's wordt het Tertiair genoemd wat weer onderterverdelen valt in Paleoceen, Eoceen, Oligoceen, Mioceen en het Plioceen.
neem bijv de olifant.

de olifant heeft veel voorstadia gehad, zoals een "olifant" zonder slurf maar een grote bek, die even lang is als de slurf.

om het zo te zeggen "uitprobeersels'' van de natuur, beesten die volop aan het evolueren zijn.
De voorouder van de olifant was de Moeritherium.

Alleen leek het helemaal niet op een olifant maar op een nijlpaard. Een slurf en slagtanden had het dier niet. Maar een gebit van een olifant, een schedel van een olifant en lichaamsdelen van een olifant had het wel. Kortom erg groot was dit dier niet vergeleken met de olifant die wij nu in deze tijd kennen.

Naar mijn mening zijn hier ook genoeg (versteend) botten danwel fossielen van gevonden anders zou men ook niet weten hoe ze eruit hebben gezien. toch ??

Berichten: 254

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

Elbert schreef:
ik kan geen voorbeeld geven want ik weet niet hoe ze heten.

ze leefde nadat de dino's waren uitgestorven en nu om het zo te zeggen, welke tijdperk is dat??
Het tijdperk waarin de eerste dinosaurus leefde wordt het sucendair tijdperk genoemd wat bestaat uit Trias, Jura en het Krijt.

Deze kun je ook weer onderverdelen in perioden maar daar zal ik je niet mee vermoeien ;)

Het tijdperk na de dino's wordt het Tertiair genoemd wat weer onderterverdelen valt in Paleoceen, Eoceen, Oligoceen, Mioceen en het Plioceen.
handig hé Elbert, internet :P :P

Berichten: 778

Re: [Wetenschap / Geschiedenis] Uitsterven dinosaurus

handig hé Elbert, internet 
Hier kan ik niet tegen ...

Sommige mensen kunnen alleen het internet gebruiken om aan antwoorden te komen maar sommige mensen interesseren zich van jongs af aan al in iets, in mijn geval dinosaurussen, dat ze zulke dingen uit het hoofd weten ;)

Maar ik geef toe dat het internet wel heel handig is ter controle.

Reageer