bepaling van hydroxiden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

bepaling van hydroxiden

Hoe bepaal je kwantitatief alsook kwalitatief de aanwezigheid van hydroxiden in slib afkomstig van (in mijn geval) een waterzuiveringsstation ? Als het even kan wou ik ook graag gedetailleerd een oplossing voor krijgen om dit in een labo te realiseren(we vragen weer niet veel - :D ) Hopelijk w ik uit mijn lijden verlost via dit forum... BTW thx op voorhand voor de persoon die mijn vraagje kan oplossen. :cry:

Berichten: 81

Re: bepaling van hydroxiden

Neerslagreactie

zuur/base-titratie

Berichten: 11

Re: bepaling van hydroxiden

Zuur/base titratie: ja, heb ik ook aan gedacht; als 2TA>TAC zijn der OH'kes maar in mijn geval (zowel met indikators of ph-elektrode) is het praktisch niet realiseerbaar.

Neerslagtitratie : hmm, ja ook aan gedacht, wat stel je voor?

Berichten: 11

Re: bepaling van hydroxiden

Oeps, neerslagtitratie w wel neerslagreaktie bedoeld.

Berichten: 81

Re: bepaling van hydroxiden

Slecht oplosbare hydroxides.

Oplosbare Cu/Ca/AL/... verbindingen vormen een neerslag met OH

wel opletten dat het over de juiste neerslag gaat.

evnetueel een titratie op de neerslag voor de zekerheid.

Berichten: 11

Re: bepaling van hydroxiden

Juist, daar zit nu het probleem in, het zijn niet enkel die metalen die enkel neerslaan met hydroxiden. In mijn slibstaal is het gehalte aan sulfaten en chloriden ook aan de hoge kant; we spreken dan over ongev. 2% uitgedrukt op het asgehalte. Is een bijkomende hint. Pfff...

Berichten: 115

Re: bepaling van hydroxiden

geef eens ongeveer de samenstelling van het slib

Berichten: 11

Re: bepaling van hydroxiden

Al=0.8%; Ca=82.3%; Fe=2.74%; Mg=0.46%; Si=0.73%;P=3.15%;Na=4.1%; K=0.4% (gew/gew).(Het gehalte aan andere metalen is < 500ppm). Dit zijn de analyseresultaten van de belangrijkst aanwezige elementen (uitgedrukt in oxide) in het calcinaat van mijn slib. Ook is er voor 7.2 % SO4 aanwezig. Dus als ik ff reken = +/- 10% CaSo4 en 78% CaO. Volgens mij moet (gezien de conc aan Cl niet noemswaardig hoog is in het influent/effluent) het overige Ca enkel nog aan OH gebonden zijn. En dat is het net wat ik wil: dit kwalitatief of nog beter kwantitatief te weerleggen. Bedankt voor de moeite ddd! O ja, de pH = 6.8

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de [url=http://help functie hoe sub- en superscript te gebruiken

Berichten: 11

Re: bepaling van hydroxiden

Nog ietsken vergeten; Wat betreft eerdere gezegde, had me vergist van die =/- 2% aan Cl en SO4. Dus: chloridegehalte is laag en SO4 = 7.2%.

Reageer