Scriptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Scriptie

Ik zit in het derde jaar van de opleiding apothekersassistent en ik moet een scriptie schrijven. De meeste meiden uit mijn klas doen de scriptie over een bepaald ziektebeeld (b.v. Diabetes). Dit vind ik niet echt orgineel en ik wil dan ook graag een ander soort onderwerp. Weet iemand misschien een leuk onderwerp?

Berichten: 337

Re: Scriptie

Hoe diep wil je er op ingaan? Wat vind je leuk?

Ikzelf heb mijn scriptie gedaan over de rol van telomerase in kanker (is nodig voor de onsterfelijkheid van kankercellen). Er komen binnen een decennium (naar verwachting) een aantal medicijnen die het maken van telomerase in kankercellen remt of de telomerase afbreekt. Ikzelf vond het een leuk onderwerp omdat het nog in de klinische testfase zit, en waarschijnijk bij zo'n 85% van kankergevallen is toe te passen (bijna alle soorten kanker, een aantal daargelaten)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Scriptie

Ikzelf heb mijn scriptie gedaan over de rol van telomerase in kanker (is nodig voor de onsterfelijkheid van kankercellen). Er komen binnen een decennium (naar verwachting) een aantal medicijnen die het maken van telomerase in kankercellen remt of de telomerase afbreekt. Ikzelf vond het een leuk onderwerp omdat het nog in de klinische testfase zit, en waarschijnijk bij zo'n 85% van kankergevallen is toe te passen (bijna alle soorten kanker, een aantal daargelaten)
Heel interesant, maar ik denk dat het een beetje te diep gaat Gideon ;)

Ziektebeelden is natuurlijk wel een mooi onderwerp voor een scriptie voor apothekersassistent. Misschien zou je wat kunnen schrijven over de werking van bepaalde medicatie zoals pijnstillers of ontstekingsremmers :P

MvG Ron

Berichten: 39

Re: Scriptie

Wat ik zelf altijd wel leuk vindt is de werkzaamheid van homeopatische middelen en hun medische equivalent. Heel erg actueel op dit moment (zelfs de minister is er mee bezig) en in een apotheek barst het van die kruiden-geneesmiddelen naast de 'echte' geneesmiddelen.

Neem bijvoorbeeld 1 middel tegen....hoofdpijn ofzo en vergelijk de bestanddelen/werking/verwachting van de werking/etc.

mazzel, matt

Berichten: 19

Re: Scriptie

matt schreef: Wat ik zelf altijd wel leuk vindt is de werkzaamheid van homeopatische middelen en hun medische equivalent. Heel erg actueel op dit moment (zelfs de minister is er mee bezig) en in een apotheek barst het van die kruiden-geneesmiddelen naast de 'echte' geneesmiddelen.

Neem bijvoorbeeld 1 middel tegen....hoofdpijn ofzo en vergelijk de bestanddelen/werking/verwachting van de werking/etc.

mazzel, matt
homeophatie is nog niet echt erkent door de wetenschappelijke wereld, dus ik weet niet of dat zou mogen..

Berichten: 39

Re: Scriptie

Dat ben ik met je eens, maar feit is dat ook de apothekers het verkopen (en denk dan niet aan "echt" homeopathische middelen, maar vooral aan de "kruidenmixen") en dat het publiek het ook massaal koopt.

Het domste wat de wetenschappelijke wereld kan doen is een dergelijk fenomeen doodzwijgen en afdoen als "niet wetenschappelijk". Wat men moet laten zien is waarom het onzin (Of juist niet ;) ) is.

Een andere belangrijke vraag is bijvoorbeeld: Waarom moeten geneesmiddelen een hele testcyclus door die minstens een paar jaar duurt voordat ze op de markt komen en mag dr. vogel echt van alles in zijn potjes gooien zonder ook maar 1 dosis-effect-relatie op papier te hebben?

Maar het belangrijkste is of JIJ het een leuk scriptie-onderwerp vind. Daarna kun je altijd de discussie met je begeleiders aangaan.

succes, matt

Reageer