Fritte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 8

Fritte

Eindelijk na veel zoeken op een site gekomen die zink verkoopt, alleen is het zink fritte. Wat is het verschil met gewoon zink? Ik heb fritte opgezocht in het woordenboek, stond er niet in. Dan maar het Duits-Nederlands woordenboek en dat geeft 'een glas achtige massa'. Hierdoor wordt de verwarring alleen maar groter! Zink kan toch niet uit een glasachtige massa bestaan.

Hier nog ff de site waar het vandaan komt: http://www.mariekeramiek.nl/webwinkel/html/eng/1923-AA.shtml

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fritte

Ik denk dat het gaat om granules. Dit zijn kleine stukjes zink van bijvoorbeeld 1-2 mm groot. Afhankelijk van de toepassing (type chemische reactie) hebben of granules of poeder de voorkeur.

Berichten: 8

Re: Fritte

Das jammer, ik heb de voorkeur aan poeder, het gaat hier namelijk om de reactie van zwavel met metaalpoeder.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fritte

Misschien een dom idee, maar kan je het niet zelf fijnmalen dan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fritte

Acros en Sigma-Aldrich verkopen gewoon het poeder

Berichten: 159

Re: Fritte

Je kunt zinksulfide uit korrels zink en zwavel maken als je er jood als katalysator bij doet (zo doen wij het tenminste).

Zn(s) + I2(g) --(1000°C)--> ZnI2(g)

ZnI2(g) + S(g) --(750°C)--> ZnS(s) + I2(g)

En hier hoe het geheel in zijn werk gaat:

Vul gelijke hoeveelheden (aantal mol) zink en zwavel (in totaal ca. 1 g) in een kwartsbuisje (ca 20 cm lang) en doe per cm3 inhoud van het buisje 5 mg jood erbij. Koel het gevulde einde van het buisje af met vloeibare stikstof en zet het onder hoogvacuum. Het afkoelen wordt gedaan zodat het jood niet in het hoogvacuum verdampt. Smelt daarna het andere einde onder vacuum dicht (terwijl het ene einde nog gekoeld is!!). Stop het afgesmolten buisje daarna voor 48 uur in een zoneoven, waarbij het gedeelte met de uigangsstoffen op 1000°C verhit wordt en het andere (lege) einde op 750°C. Na afloop van deze transportreactie zullen aan het lege einde zinksulfidekristallen gevormd zijn.

Dit is zoals wij het hier op de universiteit doen. Als je niet de beschikking hebt over de hier genoemde faciliteiten, kun je er misschien wel inspiratie mee opdoen.

En 'fritte' zijn gesinterde glaskorrels, zodat het glas poreus en ondoorzichtig is en als filter of 'gasbubbeltjesverkleiner' gebruikt kan worden. Zink als fritte is dus waarschijnlijk een blok gesinterd zinkstof, met een grote oppervlakte maar niet zo stoffig.

Berichten: 8

Re: Fritte

Beryllium: Misschien een dom idee, maar kan je het niet zelf fijnmalen dan?
Zinkgranulaat van ongeveer 1 a 2mm groot fijnmalen?? Is dit mogelijk? Zelf zou ik een oude koffiemolen nemen maar misschien hebben anderen hier meer ervaring mee.
Tom: Je kunt zinksulfide uit korrels zink en zwavel maken als je er jood als katalysator bij doet
Het gaat niet om de zink sulfide maar om de reactie tussen het zink en zwavel, dit gaat dus niet werken...
DrQuico: Acros en Sigma-Aldrich verkopen gewoon het poeder
Heb ik gezien ja, ik heb alleen meer dan een kilo nodig en dan wordt analytische kwaliteit erg duur. Ik ben dus op zoek naar goedkope technische kwaliteit, met een zuiverheid die groter is dan 90% voor een leuk prijsje ben ik al heel blij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Fritte

Acros en Sigma-aldrich verkopen beiden ook poeder/dust van 97% zuiverheid. Daarvan zullen de kosten nog wel meevallen. Ik kan deze wel voor je opzoeken als je er geen catalogus van hebt.

Even uit nieuwsgierigheid: wat ga je eigenlijk met ruim een kilo zincsulfide doen?

Verder denk ik dat je koffiemolen het fijnmalen van granules niet echt leuk gaat vinden

Berichten: 8

Re: Fritte

DrQuico schreef:Acros en Sigma-aldrich verkopen beiden ook poeder/dust van 97% zuiverheid. Daarvan zullen de kosten nog wel meevallen. Ik kan deze wel voor je opzoeken als je er geen catalogus van hebt.

Even uit nieuwsgierigheid: wat ga je eigenlijk met ruim een kilo zincsulfide doen?

Verder denk ik dat je koffiemolen het fijnmalen van granules niet echt leuk gaat vinden
Graag als je het wil opzoeken, dan kan ik vragen wat het moet gaan kosten.

Vanwege de giftigheid van een sterretjes rookbom wil ik de alternatieven onderzoeken, waaronder een zink-zwavel rookbom waarvan de rook niet zo giftig is (alle rook is giftig, wat ze ook zeggen). Ik heb daarom vrij veel nodig omdat ik ook wil onderzoeken welke verpakking het beste werkt (karton, metaal, hout, enz.).

Geeft niet, was toch al op zoek naar een oude koffiemolen voor dit soort doeleinden dus dat maakt niet uit[ ;) ].

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Fritte

Geen rookbommen, explosieven endergelijke op Chemieforum.nl!

Bestudeer de Algemene Regels nog eens !!!

Topic gesloten

Voor eventuele vragen of opmerkingen kun je me mailen.

Gesloten