Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Meneer Don Kiel heeft een heel mooi scriptje geprogrammeerd om vergelijkingen kloppend te maken en natuurlijk staat dat ook online.

http://www.chemfunctions.com/eb.htm

Nog meer handige rekenscriptjes kun je vinden op de rest van de site:

http://www.chemfunctions.com

Berichten: 3.145

Re: Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Als de mods het goed vinden dat ik terugkom op zo'n oud topic...

Ik wil hier graag wijzen op een tool dat ik ontwikkeld heb. Dit tool kan gebruikt worden om vergelijkingen te balanceren en het werkt ook voor reacties, waarin de oplossingsruimte meer-dimensionaal is. De tool is te vinden op

http://81.207.88.128/science/chem/chemeq/index.html

Probeer maar eens de volgende zeer bekende reactie (koper met salpeterzuur) te balanceren.

Cu + HNO3 --> Cu(NO3)2 + NO + NO2 + H2O

Deze heeft een willekeurig aantal oplossingen, die een lineaire combinatie zijn van twee basis-oplossingen.

De tool ondersteunt ook reacties met ionen en met vrije electronen e.

Voorbeeld reactie tussen dichromaat ionen en ijzer (II) ionen in zuur milieu (in tool-syntax):

Reactants:

Cr2O7(2-)

Fe(2+)

H(+)

Products:

Cr(3+)

Fe(3+)

H2O

Veel plezier er mee. Niet misbruiken voor huiswerk opgaven :) .

Voor de geinteresseerden: De gebruikte techniek hierachter is een integer-methode om van een (normaliter binnen de chemie onderbepaald) stelsel van lineaire vergelijkingen Ax = 0 de nul-ruimte te bepalen in de vorm van een set van lineair onafhankelijke basisvectoren met integer elementen. Voor ieder element en voor de totale lading wordt een lineaire vergelijking opgesteld. De coefficienten van de chemische vergelijking zijn de onbekenden in de vector x, de subscripts in de chemische formules en de ion-ladingen zijn de elementen van de matrix A.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Gelijk een rotvraag :) of een suggestie tot verbetering :)

Fe(OH)3 => Fe2O3 + H2O snapt ie dat ook ???

Berichten: 3.145

Re: Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Uiteraard :)

Hoezo deze vraag? Dit is wel een hele triviale vergelijking.

In reactants moet je invullen:

Fe(OH)3

In products (elk product in een apart vakje):

Fe2O3

H2O

Het programma berekent dan de ratio (stoichiometrie) en de molecular weights. Als je in het berekende venster de ratio of een molecular weight aanpast, dan verandert het programma, terwijl je tikt, de andere waarden automatisch mee, zodat het weer klopt. Probeer maar eens.

Edit achteraf: Als er in het gebruik iets niet duidelijk is, laat dat dan weten, het programma ondersteunt eigenlijk alle formule-vormen, met haken, blokhaken, ladingen van ionen enz.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Ik dacht dat je programma hetzelfde werkte als degene waar naar toe ik linkte. Daarbij vul je alles in op één regel en het programma doet de rest :)

Helder, ik ga hem eens bekijken...

Berichten: 3.145

Re: Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

Jorim schreef:Ik dacht dat je programma hetzelfde werkte als degene waar naar toe ik linkte. Daarbij vul je alles in op één regel en het programma doet de rest :)

Helder, ik ga hem eens bekijken...
Goed dat ik weet wat jouw probleem was, ik zal op mijn website nog wat meer uitleg toevoegen. Dit probleem is mij nog niet eerder gemeld (wel andere issues in een oudere versie :) , maar die zijn gefixed).

Ik ben heel benieuwd hoe je het programma verder vindt. Laat me maar weten of het allemaal lukt.

Jouw feedback zal ik zeker meenemen voor een volgende versie (het programma is nog in ontwikkeling, afhankelijk van feedback van gebruikers).

------------------------------------------------------------------------------------

Edit woelen: Ik heb een tutorial op de site gezet. Kijk nog maar eens op de link

http://81.207.88.128/science/chem/chemeq/index.html

Hier staat nu een tutorial op, welke je zeker op weg kan helpen.

Berichten: 45

Re: Vergelijkingen kloppend maken (tool) (en)

nice programma 8-[ , ff aan het uittesten atm ziet er leuk uit :)

Reageer