Teflon en giftige dampen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Teflon en giftige dampen

Hallo Allemaal.

Graag zou ik uw mening willen weten over het volgende.

Sinds geruime tijd heb ik een website over grasparkieten. Vragen krijg ik in alle maten en soorten van de verzorgers van deze kleurige vogeltjes.

Met regelmaat duikt er echter een prangende vraag op: In welke mate zijn dampen van Teflon pannen giftig voor mijn grasparkiet? Regelmatig wordt over dit onderwerp geschreven maar niet alle geleerden zijn het met elkaar eens.

Dat deze dampen giftig zijn voor vogels is overigens bewezen. Dit zal mede komen door de relatieve grootte van de vogellongen en de uitslulpingen daarin: de luchtzakken.

Zowel bij de in- als uitademing wordt zuurstof opgenomen in het bloed en dus ook schadelijk stoffen.

Recentelijk kreeg ik een artikeltje onder ogen waarin stond dat giftige dampen verzoorzaakt door Teflon al bij een temperatuur van 280 gr. C vrij zouden komen.

Anderen beweren echter dat giftige gassen pas vrijkomen bij dermate hoge temperaturen dat het bij huishoudelijk gebruik onmogelijk is om deze temperatuur te halen.

Omdat ik binnenkort een artikeltje voor mijn website wil gaan schrijven over dit onderwerp heb ik een tweetal vragen:

Vraag 1.

Stel dat je "vergeet" je dat je een Teflon pan op je fornuis hebt staan. Er zit geen olie of boter in de pan.

Bij welke temperatuur komen de schadelijke gassen nu werkelijk vrij?

Vraag 2:

Als een Teflonpan oud of beschadigd is, (door krassen of door veelvuldig gebruik) is het dan theoretisch mogelijk dat deze gassen eerder vrijkomen?

Vast mijn hartelijk dank voor uw reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Teflon en giftige dampen

Hoi Mrs. B., je hebt de juiste weg gevonden sinds onze mail-uitwisseling zie ik :oops:

Ik heb er over na zitten denken sinds vanmorgen en het enige wat ik nu even kan verzinnen is om te kijken naar het smeltpunt van Teflon; dat is 327 graden (bron). Ik denk dat je die temperatuur niet kan halen, maar dat betekent niet dat er onder die temperatuur geen dampen vrij komen.

Bovendien geldt dat voor het pure spul, misschien is dat anders als het aan een pan vast zit (ik weet het niet hoor, maar het zou kunnen).

Vraag verplaatst naar Algemene Vragen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Teflon en giftige dampen

Er is door de Environmental Working Group (EWG) een Amerikaans bedrijf, een onderzoek naar gedaan met een heel erg negatief resultaat. Volgens dat onderzoek komen er bij 240 °C al schadelijke deeltjes vrij en bij 360 °C schadelijke gassen. Lees meer...

Ik vind dit nogal negatief en of dit bedrijf zo betrouwbaar is weet ik ook niet, maar de testen zijn gedaan met lege pannen op het vuur en die kunnen wel zo heet worden. De grootste maker (DuPont) beweerd dat het geen kwaad kan omdat die temperaturen nooit gehaald worden. Maar ze waarschuwen weer wel met vogels. Lees meer...

Op de site van de US Food and Drug Administration (FDA) kan ik ook niks vinden terwijl DuPont zegt dat die het onderzocht hebben.

Volgens MSDS (Material Safety Data Sheet) is het niet echt schadelijk en nog steeds waarschijnlijk kankerverwekkend. Als je met de pure stof werkt moeten er veel maatregelen worden genomen, maar dat geld natuurlijk niet meer voor pannen. Hier vind je een MSDS die van DuPont schijnt te zijn en waarin staat dat het dus wel schadelijk is na verbranding/verhitten (300 °C).

Ook heb ik een hoop sites gezien die adviseren om geen vogels te houden in de keuken omdat er veel troep in de lucht zit en er een KANS is dat er teflon in de lucht komt.

Al met al heel veel onduidelijkheid en geen concreet antwoord! Ik heb geen Nederlands onderzoek kunnen vinden...

Even je vragen nog :oops:

1. Volgens Environmental Working Group begint de ellende al bij 240 °C en wordt heftig bij 360 °C.

2. In theorie wel, het opervlakte is beschadigt dus een je hebt een groter 'reactieoppervlak'. Werkelijkheid ??? Geen idee!

Berichten: 9

Re: Teflon en giftige dampen

Hoi Beryllium (bedankt nog voor je tip!) en Jorim!

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik zal dadelijk eens op mijn gemak alles door gaan nemen.

Het lijkt er dus toch op dat enige terughoudendheid m.b.t. Teflon pannen voor vogelliefhebbers zeker niet verkeerd is. Dat er bij lagere temperaturen ook al schadelijke gassen vrij kunnen komen is dus toch waar.

Ik zal me in de aangeboden materie gaan verdiepen en er binnenkort een stukje over gaan schrijven voor de parkietenliefhebbers.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp en voor het uitgebreide antwoord! :oops:

Veel groeten,

Mrs.B

Berichten: 9

Re: Teflon en giftige dampen

Ik had nog even een vraag over 1 van de Engelstalige artikelen over Teflon.

Regelmatig komt daarin het woord "offgas" of "offgases" voor. Ik weet eigenlijk niet wat dit is, en kan het ook niet in het woordenboek vinden.

Is het zoiets als aerosolvorming?

Voorbeeldje:

Teflon offgas studies

Over the past five decades scientists from DuPont, government, and academia have published studies documenting temperatures at which non-stick cookware coatings begin to break apart, offgasing chemicals and particulate matter into the air...........etc etc...

Vast bedankt voor uw reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Teflon en giftige dampen

Ze bedoelen daarmee vast en zeker dat er gasvormige reactieproducten ontstaan.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Teflon en giftige dampen

Even googlen is de truck al moet je dan wel weten dat het offgassing met dubbel s is :D

Offgassing is verdampen van vluchtige chemicaliën in niet-metalische materialen bij atmospherische (normale) druk. Dit betekend dat bijvoorbeeld gebouwen chemicaliën 'loslaten' in de lucht door het verdampen ervan. Deze verdamping kan jaren nadat de stoffen zijn gebruikt nog steeds doorgaan.

Bron: http://www.natureneutral.com/learnOff.php

Berichten: 9

Re: Teflon en giftige dampen

Ah! Nou snap ik het! Ik kende het woord echt niet....laat staan dat ik wist dat het offgassing was......

Had wel "offgas" bij Google geprobeerd, maar daar vond ik een hoop (volgens mij) irrelevantie links die niet veel met het bedoelde te maken hadden....... ik kon er tenminste geen touw aan vastknopen.

Nou ja, ik ben dan ook maar een simpele ziel :D

Bedankt wederom voor jullie reacties!!!

Berichten: 311

Re: Teflon en giftige dampen

Nu heb ik toevallig tijdens mijn stage een gesprek gehad met een vertegenwoordiger (die ook nog eens afgestudeerd chemisch toxicoloog was) van een dochteronderneming van 3M, namelijk Dyneon. Deze mensen produceren THV (een polymeer van Tetrafluorvinyletheen, Hexafluorpropeen en Vinylfluoride monomeren). Als een sheet van dit materiaal op het smeltpunt of boven het smeltpunt kwam, kwam er het zeer giftige HF vrij. Dit HF dringt door je huid en lost je botten op, zeer gevaarlijk dus.

Nu lijkt THV redelijk veel op Teflon qua structuur en volgens mij zijn de productiemethoden om en nabij hetzelfde. Is dit het geval dan kan er bij een sheet Teflon dus ook HF vrijkomen en dat komt zo'n klein vogeltje zeker niet ten goede. Mensen trouwens ook niet.

Maar bij een braadpan lijkt mij dit niet het geval, omdat het polymeer met behulp van Chemical/Physical Vapour Deposition (CVD/PVD) op de pan wordt gebracht. Het Teflon dat op de pan slaat is dus al een damp en zal weinig tot geen offgasses insluiten.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Teflon en giftige dampen

Het offgassen waar hier sprake van is is een ontledingsreactie, niet een vrijkomen van opgesloten gassen. Teflon heeft geen H atomen, dus HF komt er niet vrij, maar de gassen die wel vrijkomen zijn ook niet fris.

Zie bijvoorbeeld: Waarschuwing

Berichten: 9

Re: Teflon en giftige dampen

Hier volgt dan het artikeltje voor mijn parkietenwebsite over Teflon.

De doelgroep: parkietenliefhebbers van 12 jaar en ouder.

Hebben jullie tips, op en/of aanmerkingen, of zien jullie foutieve informatie dan hoor ik dat graag.

Vast bedankt voor de moeite!

Teflon: een heet hangijzer?

Teflon. We kennen het eigenlijk allemaal. Het is de merknaam van een kunststofverbinding: poly-tetra-fluoro-ethyleen oftewel PTFE.

Deze chemische verbinding werd ontdekt in 1938 door Roy Plunkett, een medewerker van de firma DuPont. Al in 1949 werd Teflon als commercieel product geïntroduceerd en gebruikt voor vele doeleinden.

Vandaag de dag is Teflon in bijna elk huishouden aanwezig. Denk maar aan anti-aanbakpannen, wafelijzers, pannetjes van gourmetstellen, taartvormen of de zooltjes van strijkijzers. Zelfs zelfreinigende ovens of speciale warmtelampen kunnen een Teflon coating hebben.

Met name de laatste jaren is Teflon bij veel vogelliefhebbers in een negatief daglicht komen te staan. Op de vele vogelfora die het "world wide web"telt is het een "hot item"en tegelijkertijd een bron van zorg. Regelmatig wordt dan ook de vraag gesteld: "hoe schadelijk is Teflon voor mijn vogels?”.

Volgens de firma Dupont is Teflon bij normaal huishoudelijk gebruik niet schadelijk voor onze gevleugelde huisgenoten

Echter, het is bewezen dat Teflon wel degelijk zeer ernstig letsel (met vaak de dood als gevolg) kan toebrengen aan uw vogels.

Een eitje bakken in een anti-aanbak pan kan op zich niet zoveel kwaad.

De problemen beginnen pas goed wanneer u een lege anti-aanbakpan gedurende een minuut of 3 op vol vermogen gaat verhitten op uw keramische- of gaskookplaat.

De firma DuPont claimt dat verhitting van Teflon pas schadelijk is bij extreem hoge temperaturen die in de "normale keuken"niet

gehaald kunnen worden. Volgens de fabrikant is dat ongeveer 260˚C, de maximale temperatuur die nodig is om te bakken en braden.

Een Amerikaans onderzoeksteam besloot de proef op de som te nemen, en heeft tests gedaan met deze pannen. Een lege, merkloze koekenpan met een Teflon coating werd voor dit doel op een huishoudelijke elektrische kookplaat verhit. In 3,5 minuut liep de temperatuur van de pan op tot 391°C.

Een lege Teflon® pan bereikte onder dezelfde testcondities een temperatuur van 383°C in 5 minuten.

Tijdens het onderzoek werd ook gemeten bij welke temperatuur er bepaalde stoffen vrijkwamen.

Reeds bij een verhitting van 200 °C is er bij Teflon al sprake van "thermische ontleding"waarbij vluchtige fluorverbindingen ontstaan. Deze verbindingen zijn schadelijk voor de ademhalingsorganen. Vogels die hieraan blootgesteld worden kunnen hieraan zeker overlijden.

Wordt de temperatuur opgevoerd tot 360°C graden of hoger, dan lopen ook jonge kinderen en kleine huisdieren gevaar.

Bij extreme verhitting boven de 475 °C komen er diverse kankerverwekkende en zeer giftige stoffen vrij, waaronder perfluoroisobutaan oftewel PFIB. Deze laatste stof is verwant aan zenuwgas dat gebruikt wordt bij chemische oorlogsvoering.

Deze extreme verhitting is bij huishoudelijk gebruik uiteraard niet mogelijk.

Waarom zijn vogels zo gevoelig?

Wat vogels extra kwetsbaar maakt voor deze dampen en/of giftige deeltjes heeft onder andere te maken met de anatomie van de vogellongen. Een vogel heeft relatief gezien een groot "ademhalingsoppervlak"en het ademhalingsstelsel is volledig anders gebouwd dan dat van een mens. Bij mensen (en zoogdieren) stroomt er alleen zuurstofrijk bloed in de longen tijdens de inademing. Bij vogels gebeurt dit ook, maar een deel van deze lucht stroomt verder naar de zogenaamde luchtzakken. De luchtzakken zijn uitstulpingen van de longen, die tussen de botten en de organen gelegen zijn. Vogelbotten zijn hol en bevatten lucht zodat ze minder zwaar zijn en alsmede daardoor kan de vogel beter vliegen. Deze luchtzakken vormen als het ware een reservoir van zuurstofrijke lucht. Tijdens de uitademing stroomt deze lucht opnieuw door de longen, waardoor er opnieuw zuurstof door de longen opgenomen wordt.

Helaas heeft dit ook een keerzijde: naast zuurstof worden ook ingeademde toxische stoffen nogmaals via de longen in het bloed opgenomen.

Teflon toxicose bij vogels

Teflon toxicose, oftewel Teflon vergiftiging veroorzaakt o.a. longbloedingen bij vogels.

De vogels verdrinken als het ware in het bloed dat zich in de longen ophoopt.

De dood kan snel intreden, binnen het kwartier, maar het kan ook aanzienlijk langer (11 uur) duren. De beginsymptomen van Teflon toxicose zijn: benauwdheid, slaperigheid, coördinatiestoornissen en tenslotte ernstige stuiptrekkingen waarna onherroepelijk de dood volgt.

Bij autopsie van overleden vogels vindt men verder afwijkingen aan de hartspier, zwelling van de lever, long- en hersenbloedingen.

Een medicijn om Teflon toxicose te genezen is er niet. Corticosteroïden (bijnierschorshormonen) zoals prednison worden voor dit doel wel ingezet, maar zijn zelden afdoende. Bovendien zijn veel vogels al gestorven voordat ze de praktijk van de dierenarts bereiken.

De firma DuPont

Het is bewezen dat Teflon wel degelijk giftige gassen en deeltjes afgeeft, bij aanzienlijk lagere temperaturen dan de fabrikant claimt. De firma DuPont is overigens op de hoogte van het feit dat oververhit Teflon verantwoordelijk is voor de dood van kooivogels.

Verzoeken van diverse instanties om speciaal voor de vogelhouders een waarschuwing op de productverpakking te zetten, worden door de fabrikant niet gehonoreerd. De firma (bang dat verkoopcijfers zullen dalen??) reageert met de mededeling dat spiegels, ruiten of draaiende kamerventilatoren ook gevaarlijk zijn voor vogels. Persoonlijk vind ik deze constatering wel erg kort door de bocht. Een draaiende ventilator is immers zichtbaar maar giftige dampen veroorzaakt door een anti-aanbakpan niet. Bovendien staan mensen er niet bij stil dat hun pan, strijkijzer of broodrooster wel eens giftige dampen zou kunnen afgeven.

Overigens staat er op de website van Dupont wel een waarschuwing met betrekking tot vogels, maar erg diepgaand is die niet.

Tips voor vogelhouders

Heeft u kooivogels in de huiskamer, dan kunt u het beste Teflon producten totaal vermijden. Het is niet voldoende om de vogel tijdens een avondje gourmetten in een aparte ruimte onder te brengen. De dampen die mogelijkerwijs vrij zouden kunnen komen zijn zo giftig, dat ook vogels in andere vertrekken (ver van de bron!) kunnen overlijden.

Uw grasparkiet een avondje op de zolder zetten betekent dus niet dat de vogel daar per definitie "veilig"is.

Mocht u toch een avondje willen gourmetten, vraag dan aan kennissen of buren of u de vogels daar een dagje mag onderbrengen.

Zet de vogels niet terug voordat u de huiskamer grondig gelucht heeft.

Gebruikt u toch Teflon pannen, zorg dan dat u in de keuken blijft tijdens het bakken of braden en zorg voor een goede ventilatie. Een eitje bakken kan op zich niet zoveel kwaad, zolang er maar niets aanbrandt. Zet hete anti-aanbakpannen van de warmtebron af zodra u klaar bent met bakken.

Gooi oude Teflon pannen weg, aan een beschadigde anti-aanbaklaag kleven mogelijkerwijs nog meer risico"s.

Informeer bij de aankoop van nieuwe huishoudelijke apparaten/artikelen bij de leverancier of er Teflon in verwerkt is.

Conclusie:

Er kleeft wel degelijk iets aan anti-aanbak pakken en Teflon coatings in het algemeen: namelijk een gezondheidsrisico voor uw kooivogels.

In de literatuur zijn voorbeelden genoeg te vinden van vogels die overleden zijn ten gevolge van (over) verhit Teflon.

De temperatuur waarbij dit kan gebeuren is aanzienlijk lager dan de fabrikant aangeeft.

Reden te meer voor vogelliefhebbers om zeer zorgvuldig en terughoudend om te gaan met producten waarin Teflon is verwerkt.

Probeer het gebruik van Teflon daarom zoveel mogelijk te vermijden of uit te bannen.

Het is gezonder voor u zelf, en zeker voor uw vogels!

Hier volgt:

Bronvermelding……

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Teflon en giftige dampen

Goed verhaal! Ik ga een heel eind mee, maar mijn conclusie voor eigen gebruik zou net ietsje anders zijn (normaal gebruik -> geen probleem). Voor vogels ben ik het met je eens, al snap ik vogels in je keuken sowieso niet, hygiënisch en ivm luchtkwaliteit...

Als ik jou was dan zou ik wat kernwoorden direct linken, dus DuPont direct linken naar hun site en die onderzoeksclub ook gelijk linken. Ook zou ik je bronvermelding heel professioneel doen dus bij elk 'statement' een cijfertje naar de bronvermelding zodat mensen zelf hun mening ook goed kunnen vormen.

Mooi artikel, duidelijk, helder en niet te lang! :D

Berichten: 9

Re: Teflon en giftige dampen

:cry: Dank je wel Jorim!

Het is zeker de bedoeling om directe hyperlinks te gaan plaatsen, en dat van de cijfertjes ga ik doen, goed idee!

De conclusie zal straks ik aanpassen, zodra ik terug ben van de sportschool. :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Teflon en giftige dampen

De conclusie zal straks ik aanpassen, zodra ik terug ben van de sportschool. :D
Dat is MIJN mening, je mag best wat anders vinden hoor :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Teflon en giftige dampen

Ik ben het met Jorim eens dat het een duidelijk en strak verhaal is.

De enige opmerking die ik zou maken is dat je telkens "Teflon" gebruikt. Dat is nl. een merknaam en mag alleen door DuPont gebruikt worden; de formule is echter vrij. Door het alleen over Teflon te hebben doet het vermoeden dat anti-aanbakpannen waar die naam niet op staat veilig zijn, terwijl dat dus niet zo is. Daarom zou ik in je inleidende stukje zetten dat overal waar "Teflon" staat, ook anti-aanbaklagen van andere fabrikanten bedoeld worden.

Het is een beetje muggenziften, maar ik denk dat je dat beter dicht kan timmeren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer