prijsopgave maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 35

prijsopgave maken

voor school moet ik een prijsopgave maken voor de analyse van een medicein.

Daarbij moeten de chemicalien, afvalverwerking, kosten voor het lab, enz ook berekend worden.

Weet iemand een site waar deze info te vinden is?

Alvast bedankt! Merel Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijsopgave maken

Kan het vager? :D

Wat voor analyse? Je zou het kunnen proeven, dat heet "organoleptische analyse". Goedkoop, en simpel. :cry:

Berichten: 36

Re: prijsopgave maken

De kosten van chemicaliën zijn te vinden in boeken, deze kun je bestellen bij diverse bedrijven (http://www.boomlab.nl/p_chemicalien_leveranciers).

Afvalverwerking weet ik zo geen prijs van, ligt sowieso aan de hoeveelheid afval. Kleine hoeveelheden kun je afgeven bij de chemokar, grotere hoeveelheden zul je aan iemand moeten vragen die er meer van weet (sorry). Labkosten weet ik ook niet, hangt grotendeels af van de schaal van het project, en de hoeveelheid apparatuur die je nodig hebt. Voor een enkel experiment is een groepje analisten goedkoper, voor een continu proces is een machine sneller, handiger en goedkoper.

Berichten: 7

Re: prijsopgave maken

hoi

ik heb dezelfde opracht alleen ik heb een speciaal apparaat dat ik niet kan vinden hoeveel het kost. ik ben al op veel site's geweest maar kan nix vinden.

ik heb dit • F-4500 fluorescence spectrophotometer (Hitachi) apparaat nodig

heeft nieamd idee????

groetjes

phea

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: prijsopgave maken

hitachi -- spectrofotometer

De prijs is vaak niet aanwezig op deze sites. Dat is altijd heel moeilijk te achterhalen. Je zou ze natuurlijk kunnen bellen of een e-mail sturen dan kunnen ze een indicatie geven over de kosten.

MvG Ron

Berichten: 1.153

Re: prijsopgave maken

Zoals Ron al zegt staan er weining prijsopgaven op websites.

Dit komt door een simpel feit, als je interesse hebt in een (analytisch) instrument, dan moet je de leverancier bellen, waarna je meteen een bezoek krijgt van een verkoper etc....

Dus als je precies weet wat je wilt hebben, dan kunnen we hier misschien informatie verschaffen waar je iets kan kopen, waarna jezelf moet bellen met de leverancier om de juiste prijs te bepalen (die vaak wisselt als de dollar koers ook veranderd)

groetjes

Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: prijsopgave maken

Pfoeh... ga er maar vanuit dat dit instrument je meerdere tienduizenden euro's zou kosten als je het wilt aanschaffen. Misschien is het daarom ook belangrijk om te weten hoelang zo'n apparaat meegaat (dus wat de kosten per meting zijn).

Ik heb zo het idee dat het een behoorlijk onmogelijke opgave is die je hebt gekregen; er zijn gewoon teveel dingen die de kosten beïnvloeden, die je niet 1-2-3 kan berekenen. Denk ook maar aan huisvesting, personele kosten,.....
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: prijsopgave maken

Zoek anders een leuk tweehandsje op http://www.labx.com :D

Berichten: 7

Re: prijsopgave maken

hoi

bedankt voor de surgesties. Ik was er al achterdat het een onmogelijke opgave was en dit is maar 1 deel van de opdracht :D

groetjes

phea

Berichten: 35

Re: prijsopgave maken

Ik zal de opdracht nog wat beter toelichten.

Het idee is dat we van een bedrijf de opdracht krijgen om een geneesmiddel van hun te testen op vanalles.

Wij moeten hiervoor SOP's maken en we moeten een offerte maken van de kosten van de analyse.

Dus het gaat om afschrijvingskosten per dag van zo'n ap[paraat.

Niet alleen de kosten van de apparaten moeten in kaart gebracht worden maar ook de personeels kosten en de afvalverwerkinskosten en het huren van een labruimte etc.

Ooj ja phea, ik heb een aantal van die dingen gevonden op internet.

Lab 250 euro/vierkante meter per dag

afval 12 euro/l/kg



HPLC kolom 700 euro



apparaten (ja je mag alle apparaten in 1 nemen)

25000 euro/5 jaar=100 euro per week

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijsopgave maken

zephyrmerel schreef:apparaten (ja je mag alle apparaten in 1 nemen)

25000 euro/5 jaar=100 euro per week
:cry: 25000 euro voor apparatuur? Daar kun je toch bijna niets voor kopen? Wat wil je doen? Als je een medicijn goed wilt controleren heb je al gauw een FT 1H NMR apparaat nodig, een FTIR, GC of HPLC (misschien wel HPLC/MS). En als je zeker wilt zijn dat de goede polymorf wordt geleverd (tegenwoordig ook verplicht) heb je daarnaast nog een poederdiffractometer nodig.Al deze apparatuur moet worden gebruikt volgens GLP (good laboratory practice), en zal ook moeten zijn ontworpen zodat dat kan; geen huis-tuin-en-keukenversies dus!

Ik zou eerder denken aan een kwart tot een half miljoen euro. Plus 25000-50000 aan onderhoud en servicecontracten per jaar. Als we de apparatuur in 5 jaar afschrijven, en voor het gemak de verbruiksonderdelen (stroom, koelwater, oplosmiddelen, ultrazuiver loopgas, monsterhouders etc) even vergeten maakt dat op zijn gunstigst 75000 per jaar = 1500 per week. En dat geldt als de apparatuur vol in gebruik is, 50 weken per jaar! En als ze zo volzitten zorgt dat weer voor onacceptabel lange wachttijden voor het gebruik. :D

Berichten: 35

Re: prijsopgave maken

Die 250000 euro geen aanschap kosten, maar afschrijvings kosten in 5 jaar.

Van school uit heb ik deze info gekregen, daar mee is te berekenen wat de afschrijvingskosten per dag zijn.

Het is ook niet de bedoeling dat we alle spullen aanschappen.

De opdracht is dat we sops moeten maken voor die controle en dat we moeten berekenen hoeveel het ongeveer zou kosten om die tests uit te voeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: prijsopgave maken

zephyrmerel schreef: Die 250000 euro geen aanschap kosten, maar afschrijvings kosten in 5 jaar.
Dit is geen forum van financieel managers, maar "afschrijven in 5 jaar" betekent dat je 5 jaar lang een bedrag opzijzet om de gemaakte aanschaf te kunnen betalen. Dat betekent dat je van dat bedrag hoopt een compleet nieuw systeem te kunnen kopen.....

Reageer