Springen naar inhoud

K+ ionen aantonen

• Log in om te kunnen reageren

Exelian

Exelian

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2004 - 18:46

Ik vroeg me af of het mogelijk was om k+ ionen die opgelost zijn in water aan te tonen. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 18 december 2004 - 18:56

Dat is zeer goed mogelijk, maar de vraag is of het kan met jouw apparatuur en materialen. Je kan het bepalen met een ion-selectieve elektrode; met teststripjes van Merck; met luminescentie; met AAS (atomic absorption spectrometry); fluorescentie; etc; etc

Zie mijn Google resultaten...

Exelian

Exelian

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2004 - 19:32

Ik hoef het niet daadwerkelijk aan te tonen, ik moet alleen de manier omschrijven om het te doen. Dus het zal geen probleem op leveren, aan gezien ik toch niet aan die dingen hoef te komen.

*edit*
In die lijst met google resultaten stonden een stel goede omschrijvingen. Bedankt!

Veranderd door Exelian, 18 december 2004 - 20:04

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2004 - 20:49

Je kunt kaliumionen aantonen door er perchloorzuur bij te doen. Daarbij onstaat een witte neerslag. Ook kun je een vlamkleurtest doen, waarbij de vlam diepblauw wordt. Natriumionen storen deze test echter.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2004 - 14:14

Het "storende" licht van natrium bij de vlamproef op kaliumionen kan je compenseren door de vlam te bekijken doorheen een blauw "cobaltglaasje" (doorgaans in elk practicumlokaal aanwezig)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures