K+ ionen aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

K+ ionen aantonen

Ik vroeg me af of het mogelijk was om k+ ionen die opgelost zijn in water aan te tonen. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: K+ ionen aantonen

Dat is zeer goed mogelijk, maar de vraag is of het kan met jouw apparatuur en materialen. Je kan het bepalen met een ion-selectieve elektrode; met teststripjes van Merck; met luminescentie; met AAS (atomic absorption spectrometry); fluorescentie; etc; etc

Zie mijn Google resultaten...

Berichten: 3

Re: K+ ionen aantonen

Ik hoef het niet daadwerkelijk aan te tonen, ik moet alleen de manier omschrijven om het te doen. Dus het zal geen probleem op leveren, aan gezien ik toch niet aan die dingen hoef te komen.

*edit*

In die lijst met google resultaten stonden een stel goede omschrijvingen. Bedankt!

Berichten: 159

Re: K+ ionen aantonen

Je kunt kaliumionen aantonen door er perchloorzuur bij te doen. Daarbij onstaat een witte neerslag. Ook kun je een vlamkleurtest doen, waarbij de vlam diepblauw wordt. Natriumionen storen deze test echter.

Berichten: 251

Re: K+ ionen aantonen

Het "storende" licht van natrium bij de vlamproef op kaliumionen kan je compenseren door de vlam te bekijken doorheen een blauw "cobaltglaasje" (doorgaans in elk practicumlokaal aanwezig)

Reageer