Ampere voor 60 watt gloeilamp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Ampere voor 60 watt gloeilamp

Hoeveel Ampere heb je nodig om een 60 watt gloeilamp tot branden te krijgen? zou dit kunnen met een elektrochemische opstelling.

Zo ja, Hoe

Zo nee, waarom niet!

Elbert: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

Natuurlijk kan dat met een elektrochemische opstelling. Men neme een autobatterij, een invertor, en een gloeilamp. De invertor op de batterij aansluiten, en de lamp in het stopkontact. Schakelaartje om, en floep! Afbeelding Je kunt ook een autolamp nemen, dan kan de invertor ertussenuit.

Een autobatterij is een redelijk efficiente bron van elektrochemische energie.....

Een 240V [!] lamp die 60W consumeert heeft 60/240 = 0.25A nodig. Dat is geen echt probleem voor een redelijk formaat chemische cel. En anders zet je er twee parallel. Alleen die 240V, dat is verschrikkelijk moeilijk. De meeste cellen leveren maar 1-2V. De spanning hangt af van de energie die vrijkomt bij de reactie die je in de cel laat verlopen. Veel hoger dan 3V kom je niet, hoor! De loodsulfaat batterij die in een auto zit heeft 6 cellen in serie van 2V elk. Als je 240 Volt wilt hebben heb je in de praktijk meer dan 100 cellen in serie nodig. Of een invertor gebruiken zoals ik boven voorstelde. :D

Maar ja, een 60W lamp is niet erg efficiënt met energie. 57W wordt omgezet in warmte. Je zou ook een stelletje gekleurde LEDs kunnen laten branden. Groene en rode LEDs zijn efficiënter met energie dan gloeilampen, en daarvoor heb je veel minder spanning nodig dan die enge 240V.

Berichten: 25

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

Vermogen = Stroomsterkte x Spanning

Als dit een gewone lamp is dat je thuis gebruikt op de netspanning (220V AC) zal je dus 0.25A moeten leveren om de lamp ten volle te doen branden.

Als je een lagere spanning aanlegd zal de lamp het voorgeschreven vermogen niet halen en minder hard schijnen.

Electrochemisch moet je voor deze lamp dus 220V wisselspanning produceren!

Als je 146 galvanische cellen van 1,5V in serie plaatst heb je al 220V gelijkspanning.

Om van de gelijkspanning een wisselspanning te maken kan je gebruik maken van een invertoropstelling. (zie invertor bv. eenfasige bruginvertor, MacMurray invertor). Dit is zuivere elektronica en geen scheikunde meer.

Ter info: Indien je 220V gelijkspanning zou gebruiken is het Joule-effect te groot en zal de wolframdraad in de lamp doorbranden. (Als het een W-lamp is natuurlijk)

Jorim: Gebruik de bewerk-knop, die zit er niet voor niks.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

Ter info: Indien je 220V gelijkspanning zou gebruiken is het Joule-effect te groot en zal de wolframdraad in de lamp doorbranden. (Als het een W-lamp is natuurlijk)
Valt wel mee, hoor. Een 240V wisselspanning heeft pieken die 400V zijn, en is gewogen gemiddeld 240V. Ik denk dat je het verschil niet kunt zien.

En anders neem je toch een paar cellen minder.... :D

Overigens is het heel snel afgelopen met het gloeien als de spanning te laag wordt.

Doe maar niet allemaal. Deze spanningen zijn veel te gevaarlijk om mee te spelen, zeker met goed gelijdende nattigheid in de omgeving.

Berichten: 25

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

Ok. Maar een wisselspanning van 50Hz heeft om de 10ms een nuldoorgang.

Het ogenblikkellijk vermogen bij wisselspanning is eigenlijk P = U.I.cosφ.

Afhankelijk van de fasehoek verandert het geleverd vermogen dus continue. De wolframdraad heeft als het ware tussen iedere halve periode een beetje tijd om af te koelen.

Bij gelijkspanning is dit niet het geval en is het gedissipeerd vermogen veel hoger.

@ JOOP: Waarom gebruik je niet gewoon een lampje dat werkt bij lagere voltage en een lager vermogen levert?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

patrick schreef: Het ogenblikkellijk vermogen bij wisselspanning is eigenlijk P = U.I.cosφ.
Ja, maar voor een gloeilamp geldt cosφ =~ 1.

En voor de golf geldt dat Vt = Vmax cos 2лft, met f=50Hz. Voor wat we een 240V wisselspanning noemen geldt dat Vmax wel 400 V is. Onder deze omstandigheden is het "effectief" voltage gelijk aan 240V gelijkspanning. Die nuldoorgangen waar jij het over hebt heeft het draadje dus nodig om af te koelen van die 400 V.....Probeer het maar eens als je kan, je ziet het verschil niet. Je zou een 12V lampje kunnen proberen op dezelfde wissel- en gelijkspanning.

Ik denk dat Joop een zeer opvallend experiment wil doen. Een 60W lamp maakt meer indruk dan een fietslampje. Maar ik denk dat 60W een beetje hoog gegrepen is, en 240V is duidelijk te gevaarlijk.

Berichten: 159

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

Normale halogeenlampjes werken op 12 V, en leveren ook al gauw 50 W. Als je deze op een auto-accu aansluit, dan krijg je ook al het gewenste effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

Normale halogeenlampjes werken op 12 V, en leveren ook al gauw 50 W. Als je deze op een auto-accu aansluit, dan krijg je ook al het gewenste effect.
Jup, maar ik denk dat Joop ook de cel zelf zal moeten bouwen. En om een zelfbouwcel voor 4A te maken, daar is iets meer ervaring voor nodig. Dat worden dus toch een heleboel cellen, maar dan parallel......

Natuurlijk is dit een stuk minder gevaarlijk, omdat het om laagspanning gaat.

Berichten: 14

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

ik denk dat jullie mijn vraag verkeerd intepreteren.

ik hoef zelf niks te bouwen omdat het te gevaarlijk is,.

het is allleen maar een theoretische vraag.

is het mogelijk om een lamp van 60W te laten branden met een elektrochemische opstelling. :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Ampere voor 60 watt gloeilamp

het is allleen maar een theoretische vraag.
Zet dat er dan bij !!! :D

Maar dan ben je dus klaar met rwwh zijn eerste antwoord!?

Reageer