Redoxreactie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Redoxreactie

Hoi daar

Ik ben bezig m´n havo af te maken en dus niet heel geleerd. Heb tot nu toe alles op kunnen lossen maar ben nu aangekomen bij redox reacties. Kan met behulp van binas tabel 58 wel de halfreacties bepalen, maar vraag me alleen af als ik nou 2 stoffen heb welke is dan de oxidator en welke is de reductor, hoe bepaal ik dat. Hoop dat ik snel antwoord krijg dan kan ik verder!!

Alvast bedankt

Groetjes marjolein

Berichten: 30

Re: Redoxreactie

de reductor is de stof die de andere reduceert en dus zelf oxideert. Hij geeft elektronen af waardoor hij naar een hogere transitietoestand gaat.

De oxidator is de stof die de andere oxideert en dus zelf reduceert. Hij neemt elektronen op waardoor hij naar een lagere transitietoestand gaat.

Wij noemen ze wel oxidans en reductans maar is volgens mij hetzelfde

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Redoxreactie

Een reductor is een deeltje dat elektronen kan afstaan,

de oxidator is een deeltje dat elektronen kan opnemen.

Je moet kijken welke stoffen er zouden moeten ontstaan.

Bij een reactie als Mg + O2 -> Mg2+ + O2-

Mg = reductor

O2 =oxidator

Snappie :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 159

Re: Redoxreactie

Een ezelsbruggetje: bij een oxidatie stijgt het oxidatiegetal van de stof (het wordt positiever), bijv. Fe2+ -> Fe3+ + e-.

Reduceren is een ander woord voor minder worden. Bij een reductie wordt het oxidatiegetal dus kleiner (minder positief).

Let op: het oxidatiegetal is niet altijd hetzelfde als de lading. Bij CrO42- is het oxidatiegetal van chroom bijvoorbeeld +6 en dat van zuurstof is -2. Bij oxidatiegetallen wordt eerst het voorteken (+ of -) en dan het getal opgeschreven, dus net andersom als bij ladingen van ionen. In sommige boeken wordt het oxidatiegetal in Romeinse cijfers geschreven, bijvoorbeeld +VI.

De reductor is de stof die voor de reactie in de gereduceerde vorm aanwezig was. (Deze wordt dus tijdens de reactie geoxideerd.) Het omgekeerde geldt natuurlijk voor een oxidator.

Ik hoop dat ik je niet teveel verward heb.

Reageer