[Wetenschap] Is er leven na de dood?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 9

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ik ben dr zo een die t zich dr volgens Elbert makkelijk vanaf maakt.....

Ik geloof idd dat dr hierna nog iets is, maar wat? Kijk, ik denk niet dat je een tijdje na je dood weer als nieuw wezen wordt geboren, maar dat je geest na je dood ergens blijft geloof ik wel......Al die schakelingen in je hersenen maken je idd tot wat je bent, maar als je gelooft dat dat allemaal weg is zodra die schakelingen weg aant rotten zijn, leg me dan es uit hoe t kan dat door een hele bult atomen op een hoop te gooien in een bepaalde volgorde, we ineens denken, zien, horen, etc.....En neej, hoef geen complete anatomiecursus :D

dat hele leven gedeelte komt als je t mij vraagt niet doordat die atomen toevallig op de juiste plek zijn beland ofzow...Ze maken t alleen mogelijk.....T leven zelf komt door iets wat wij allemaal niet snappen....Iets......maar wat??? En waar t van af komt??

Over het denken over het ontstaan van het universum, of waar het begint, en waar het ophoud, plus wat er daarna dan komt heb ik me al heel wat avonden mee bezig gehouden.......Heerlijk relaxend na een dikke pater :P

Al voel je je dan wel ineens heeeeel erg klein.......

Berichten: 205

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ik heb met mijn standpunt wel problemen met het ontstaan van het universum. Er moet tenslotte ergens een begin zijn, maar waar kwam dat begin dan uit, en wat was er voor het begin, en wat zorgde ervoor dat het begon? Het zijn vragen die onze hersenen sowieso niet in staat zijn om te snappen, en dat zorgt bij mij af en toe voor slapeloze nachten waarin ik naar het plafond starend probeer te bevatten hoe het allemaal werkt.
ik hoop dan dat je een mooi plafon hebt :D

maar als je kijkt naar het helal dan voel je je idd echt klein (en dan vraag ik me altijd af of die groene mannetjes grooter zijn dan ons[ :P ] )

Berichten: 318

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

WOW! wat een reacties allemaal! nice, nice...

Laat ik nu ook even mijn mening plaatsen, niewaar?

Ten eerste ben ik ook wetenschappelijk ingesteld, en ben ik ook van het soort: eerst "zien" en dan geloven --> zien => bewijzen...

mijn leraar godsdienst vertelde ook over zo'n dingen, en over paranormale gaven enzovoorts, en ik had wel iets van ja, dit wil ik ook wel meemaken, dan pas geloof ik erin...

leven na de dood betwijfel ik ook ten zeerste!

maar ergens zegt iets in mij (de geheime kracht, ziel die in mij schuilt en stiekem gedag komt zeggen :P ) dat er wel ergens een bepaald iets bestaat, die dit alles staande houd, of die, als je wil, per persoon, individueel, een mens in stand houd...

maar als je daar dan even over doordraaft kan je er natuurlijk ook toe komen dat dit een uiterst menselijke reactie is. het hopen op iets meer, beter. Hopen dat je na dit leven, nog veel meer, en betere dingen kan doen.

Ik heb ook wat problemen met het ontstaan... het is idd heeeel moeilijk om je het niets voor te stellen...

ik probeerde bvb al es om te mediteren (naar aanleiding van deze situatie) en ik probeerde aan niks te denken, alle prikkels te herleiden tot een minimum, en zo eigelijk in jezelf keren...

toen had ik het gevoel alsof je eigelijk letterlijk, je eigen impulsen in jezelf keerde... alsof je een televisie zou filmen die verbonden is met de camera waarmee je het filmt, of een micro die je voor een box houd... zo'n ongelooflijk snelle, maar hevige exponentiele toestand...

misschien is dat wel wat gebeurd als je sterft... wie zal het zeggen...

uiteindelijk sluit ik me dan ook aan bij wat hier nog gezegd is:

als mijn moment er ooit komt, dan zal ik het wel weten :D

(thanks voor al de reacties!)

grtz

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ik denk dat elke wetenschapper een denkwijze moet hebben dat alles te verklaren is. Dat wil zeggen dat je pas iets gaat geloven(al is het dan geen geloof meer) als je iets van een bewijs hebt. Afbeelding

Is er leven na de dood? nou ik weet het zo nog niet. Hebben wij het recht om meerdere malen van een lichaam gebruik te maken. Tja zou kunnen maar als je van de theorie uitgaat dat het bewust zijn alleen wordt mogelijk gemaakt door de hersenen dan is er geen toekomst meer naar de dood. Toch zijn er ook weer theoriën die er vanuit gaat dat er iets uit het lichaam verdwijnt na de dood. Zelfs hebben ze levende lichamen vaak voor en na dood gewogen en kwamen ze tot conclusie dat er lichaamsgewicht verschil is. Wat ik hier mee wil aan duiden dat er altijd een dunne lijn zit tussen wetenschap en geloof. Wetenschap gaat eerst uit van een hypothese en dan een onderzoek starten met wisselende conclusies ieder mens heeft hierop zijn geen visie(geloof).

Persoonlijk ben ik niet gelovig ingesteld. maar respecteer het wel van anderen mits ze mij respecteren als ongelovige. :D

MvG ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

ik probeerde bvb al es om te mediteren (naar aanleiding van deze situatie) en ik probeerde aan niks te denken, alle prikkels te herleiden tot een minimum, en zo eigelijk in jezelf keren...
Houd er wel rekening mee dat mediteren niet iets is wat je 123 even doet. Tibetaanse monikken doen niks anders dan trainen en trainen om een bepaalt niveau te halen en als gewoon mens, vind ik, kan je niet zeggen dat je even hebt geprobeert te mediteren en dat het ook echt wat werd (uitzonderingen niet meegerekend).

Ik op geen enkele wijze mijn geest leeg krijgen en een bepaalde tijd aan niks denken, denken dat ik aan niks denk kan ik weer wel...
Toch zijn er ook weer theoriën die er vanuit gaat dat er iets uit het lichaam verdwijnt na de dood. Zelfs hebben ze levende lichamen vaak voor en na dood gewogen en kwamen ze tot conclusie dat er lichaamsgewicht verschil is. Wat ik hier mee wil aan duiden dat er altijd een dunne lijn zit tussen wetenschap en geloof.
Was dat onderzoek ook niet alweer de grond ingeboort omdat het maar om twee of drie verschillende personen ging ofzo ?? Of misschien maar één...

Berichten: 205

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

mortal_educated schreef: ik probeerde bvb al es om te mediteren (naar aanleiding van deze situatie) en ik probeerde aan niks te denken, alle prikkels te herleiden tot een minimum, en zo eigelijk in jezelf keren...
Houd er wel rekening mee dat mediteren niet iets is wat je 123 even doet. Tibetaanse monikken doen niks anders dan trainen en trainen om een bepaalt niveau te halen en als gewoon mens, vind ik, kan je niet zeggen dat je even hebt geprobeert te mediteren en dat het ook echt wat werd (uitzonderingen niet meegerekend).

Ik op geen enkele wijze mijn geest leeg krijgen en een bepaalde tijd aan niks denken, denken dat ik aan niks denk kan ik weer wel...
mediteren is echt een vage gebeurenis :P ik ken mensen die half gestoord zijn geworden na een keer te mediteren :P (en natuurlijk de gebruikenlijke verhalen over geest verschijningen enzo, maar dat geloof ik niet :D )

maar er gebeuren vreemde dingen in je herensenen die niet perse negatief hoefen te zijn hoor maar weet wel waar je aan begint

@biochemiefreak, dus dan zal iets van een ziel of zo, gewicht hebben en dus wel degenlijk materie moeten zijn... da's pas moeilijk te geloven 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

@biochemiefreak, dus dan zal iets van een ziel of zo, gewicht hebben en dus wel degenlijk materie moeten zijn... da's pas moeilijk te geloven
ik ben het er ook niet mee eens maar ik heb er wat over gehoord. Ik denk voornamelijk dat het gewichts verschil puur door spierspaning. Of dichtheids veranderingen in het lichaam van een bepaald product. tenminste iets in die richting het is vast te verklaren.

MvG Ron

Berichten: 318

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Houd er wel rekening mee dat mediteren niet iets is wat je 123 even doet.
I know!! daarom zei ik: probeerde!! het is zooo moeilijk om ook maar heel eventjes aan niks te denken...

een vriendin vanme heeft een boek over joga en meditatie gehuurd, en daarin staat dat je moet denken aan een groot zwart vlak, waar je steeds dichter naartoe loopt, tot je uiteindelijk niks meer ziet... je zou dan ook het gevoel moeten krijgen dat al je zintuigen in "stand by" gezet worden...

ook zei ze me dat er een oefening was die als volgt ging: je ligt neer, met je armen in 45° met je lichaam, en je benen in 45° met elkaar...

dan moet je je ene been 5-10cm opheffen, eventjes opspannen, en dan zachtjes laten zakken, zo verder voor elk van de andere drie ledematen. daarna denk je aan het zwarte vlak, en dan zou je je heeel ontspannen moeten voelen...

ik probeerde dit ook (heel eventjes maar, zonder veel resultaat) maar ik voelde me wel lekker relax :P

maar om idd aan niks te denken is heel moeilijk... want: wat is niks?? :D

Berichten: 1.122

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

oke....... volgens mij wijken we nu wel héél erg ver af van de chemie. :D

Bas

Berichten: 8

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

bteunissen schreef:Wetenschappelijk gezien is het ontstaan van de aarde ook niet helemaal duidelijk. Daarom blijft men er ook over discusiëren; want als er ooit een oerknal was, wat was er dan ver daarvoor en hoe is dat ontstaan? Daar kan je volgens mij menig theorieën op los laten. maar dat is wetenschap in zijn leukste vorm Afbeelding

Grtz Bas
Ik heb eens gehoord dat er in het begin voor de oerknal alleen maar gas en 2 (of meer :D ) Gigantische stukken grond rots planeeten kometen hoe je het ook noemen wilt waren met enorme vuurstenen aan de buitenkant die met elkaar botsten en zo de oerknal veroorzaakten en alle planeten melkwegstelsels enz. :P

Berichten: 205

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ulthor schreef:
bteunissen schreef:Wetenschappelijk gezien is het ontstaan van de aarde ook niet helemaal duidelijk. Daarom blijft men er ook over discusiëren; want als er ooit een oerknal was, wat was er dan ver daarvoor en hoe is dat ontstaan? Daar kan je volgens mij menig theorieën op los laten. maar dat is wetenschap in zijn leukste vorm Afbeelding

Grtz Bas
Ik heb eens gehoord dat er in het begin voor de oerknal alleen maar gas en 2 (of meer :P ) Gigantische stukken grond rots planeeten kometen hoe je het ook noemen wilt waren met enorme vuurstenen aan de buitenkant die met elkaar botsten en zo de oerknal veroorzaakten en alle planeten melkwegstelsels enz. 8-[
wat doen die rots blokken nou weer in de ruimte :D ??? die zullen toch ook moeten zijn ontstaan :P (iig als je gelooft dat er ooit een niks was)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Om weer on-topic te raken:

Als je het hebt over die bijna-dood-ervaringen vraag ik me altijd af of iemand die nooit met mensen is omgegaan en zoiets meemaakt het ook op dezelfde manier zou beschrijven, of dat mensen die beweren zoiets te hebben meegemaakt elkaar maar een beetje napraten.

Zoals ook al vermeld: als je puur bedenkt dat ons handelen en ons bewustzijn berust op chemisch-fysische verschijnselen die ophouden op het moment dat je sterft, zou er dus geen leven na de dood kunnen zijn...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Een vriend van mij zei ooit eens dat hij een bijna dood ervaring had hij zei dat er geen tunnel was maar een eindeloze donkere en hete lege vlakte was waar hij alleen maar het geschreeuw van andere hoorden :D maar ikzelf geloof niet in bijna dood ervaringen. Afbeelding

Berichten: 8

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Ik heb ook eens een theorie gehoord dat dit leven maar een droom is. :D

In dat geval vraag ik me af of we ook echt bestaan en als we in dit leven zouden sterven dat we daar wakker worden. Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: [Wetenschap] Is er leven na de dood?

Een vriend van mij zei ooit eens dat hij een bijna dood ervaring had hij zei dat er geen tunnel was maar een eindeloze donkere en hete lege vlakte was waar hij alleen maar het geschreeuw van andere hoorden :D maar ikzelf geloof niet in bijna dood ervaringen.
Klinkt meer als het vagevuur om de godsdienst er weer even bij te halen, gelovige vriend??

Gesloten