serpentine uit spuitbussen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

serpentine uit spuitbussen

Voor de Carnaval heb ik een aantal bussen met verspuitbare serpentine gekocht.

Ik vroeg mij af, nadat ik eentje geprobeerd had, hoe het komt dat dit spul in de bus vloeibaar is terwijl als het verspoten wordt als vaste stof.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,

Zwieb

Berichten: 318

Re: serpentine uit spuitbussen

wel... dat weet ik niet zo direct :P

misschien is dat omdat het in de fles onder druk zit...

ofwel reageert het met de lucht en wordt het geoxideerd, maar dat is het waarschijnlijk niet.

hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de druk in de fles: er kan een onderdruk in zitten, waardoor de moleculen meer bewegingsruimte krijgen en dus daardoor de stof vloeibaar wordt. als de stof dan uit de bus komt ondergaat het een grotere druik waardoor het vast wordt...

maar ik ben helemaal niet zeker van deze "theorie". :D

Berichten: 96

Re: serpentine uit spuitbussen

mortal_educated schreef: wel... dat weet ik niet zo direct :P

misschien is dat omdat het in de fles onder druk zit...

ofwel reageert het met de lucht en wordt het geoxideerd, maar dat is het waarschijnlijk niet.

hoogstwaarschijnlijk ligt het aan de druk in de fles: er kan een onderdruk in zitten, waardoor de moleculen meer bewegingsruimte krijgen en dus daardoor de stof vloeibaar wordt. als de stof dan uit de bus komt ondergaat het een grotere druik waardoor het vast wordt...

maar ik ben helemaal niet zeker van deze "theorie". :D
Dit lijkt me sterk want dan zou het er toch niet zo snel uitspuiten?? Misschien is het wel net zo`n stof als water... vast verder groter volume dan vloeibaar :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: serpentine uit spuitbussen

Wat zoeken op het internet (het spul heet "string confetti" in het Engels) leverde mij een beschrijving op waarin staat dat het om een polyurethaanschuim gaat. Het blaasmiddel is het drijfgas in de spuitbus. En de polymerisatie vindt momentaan plaats wanneer er contact is met lucht.

Er is blijkbaar een aantal jaren geleden een Taiwanese variant geweest met een zeer brandbaar drijfgas dat ongelukken veroorzaakte....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: serpentine uit spuitbussen

Wat zoeken op het internet (het spul heet "string confetti" in het Engels) leverde mij een beschrijving op waarin staat dat het om een polyurethaanschuim gaat. Het blaasmiddel is het drijfgas in de spuitbus. En de polymerisatie vindt momentaan plaats wanneer er contact is met lucht.
Waarschijnlijk in dit pdf'je; Chemistry in the toy store. Veel meer zinnigs kan ik niet echt vinden, wel een leuk 'dingetje' om te weten natuurlijk :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: serpentine uit spuitbussen

Dat is inderdaad een van de meer inzichtelijke documenten die ik zag.

Meer van hetzelfde soort: http://www.epa.gov/ozone/title6/noness/58fr4768.html

Commerciele naam in de VS is dus "silly string".

Leuk feitje: Niet gebruiken met Halloween in LA

Ook een niet-antwoord kun je hier vinden: http://www.madsci.org/posts/archives/dec97...37975.Ch.r.html

Er is ook een ziekenhuis met wat gegevens

Ik heb geen patent over het spul kunnen vinden. 1969 is misschien te oud.

Reageer