citroenzuurgehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

citroenzuurgehalte

Beste mevrouw/meneer,

Wij moeten op school onderzoek doen naar het citroenzuurgehalte in citroensap. Er is gegeven dat we 0,1 M natronloog tot onze beschikking hebben. Citroenzuur bevat drie zuren, elk van deze reageert met een OH- ion. Tot zo ver snap ik het nog, maar nu moeten we zelf bepalen hoeveel citroensap je nodig hebt voor de titratie. Hier kom ik dus niet uit. Hoe kan je dus bepalen/berekenen hoeveel citroensap je nodig hebt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

groeten,

Teatske

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: citroenzuurgehalte

Heb je een schatting van het citroenzuurgehalte in citroensap?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: citroenzuurgehalte

Het documentatieforum is echt alleen daarvoor bedoeld, daarom heb ik je vraag verplaatst naar Algemene Vragen.

Om antwoord te geven op je vraag: eigenlijk hoef je dat niet direct te weten! Het is alleen handig om ongeveer een idee te hebben zodat je niet heel erg weinig of heel erg veel natronloog nodig hebt om je titratie af te ronden.

Ik denk dat je moet beginnen met inschatten wat de concentratie citroenzuur in citroensap is. Als je dan de reactievergelijking voor de eerste, tweede en derde zuurgroep opschrijft, weet je wat de verhouding is waarin citroensap en natronloog met elkaar reageren. Dan kan je berekenen wat ongeveer de verhouding (in volume) is voor je titratie.

Edit: DrQuico was ietsje sneller :D
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: citroenzuurgehalte

He, oja nog een weetje,

het massa % van citroenzuur in citroensap in ongeveer 5 tot 10 %. moet ik hier iets mee doen?

De hartelijke groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: citroenzuurgehalte

Dat lijkt me wel. Uit het massapercentage kun je met behulp van het molgewicht van citroenzuur de molariteit van het citroenzuur berekenen

Je NaOH oplossing is 0.1 M. Je moet er in ieder geval voor zorgen dat de hoeveelheid natronloog in je buret (100 mL ?) meer dan genoeg is om je citroenzuuroplossing volledig te neutraliseren.

Ga dan bijvoorbeeld uit van 60 mL 0.1 M NaOH. Dit bevat 6 mmol NaOH. Hiermee kun je 2 mmol citroenzuur volledig neutraliseren.

Stel dat je citroenzuuroplossing 10 massa% (100 g/l) is, dan kun je zo berekenen in hoeveel mL hiervan 2 mmol citroenzuur zit.

Het is waarschijnlijk wel nuttig om je citroenzuuroplossing te verdunnen voordat je je titratie uitvoerd.

Berichten: 2.399

Re: citroenzuurgehalte

Zorg wel dat je ook niet te weinig moet titreren, de afleesfout wordt relatief steeds kleiner naarmate je meer titreert.

Berichten: 485

Re: citroenzuurgehalte

Vergeet ook vooral niet dat citroenzuur een DRIEwaardig zuur is. Dus de reactieverhouding zal zijn:

3 OH- + citroenzuur

Ik kan me vaag herinneren dat ik het pure citroensap ongeveer tien keer verdunde maar dat weet ik niet zeker meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: citroenzuurgehalte

Dat kan goed kloppen. 10% is nl ongeveer 0.5 M.

Reageer