Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

Ik zou graag een voorschrift o.i.d. willen hebben van een triglyceridenbepaling met een gaschromatograaf.

Misschien dat iemand deze bij de hand heeft of een korte uitleg zou kunnen geven?

Ik moet zelf namelijk een voorschrift maken, maar heb geen idee waar te beginnen.

Ik zie net dat je niet om een heel voorschrift mag vragen, misschien een klein beginnetje of uitleg?

Alvast bedankt :)

Berichten: 1.122

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

Hey,

Om triglyceriden te bepalen zul je deze stof eerst vluchtig moeten maken. De stof zelf kun je niet zomaar in de GC stoppen want dan gebeuren er rare dingen......probeer maar eens een stuk vet of was te laten verdampen :)

Je zult dus moeten omesteren; ofwel van de drie vetzuren die gebonden zijn aan de glycerol via een esterbinding, 3 methylesters maken. Deze methylesters zijn vluchtig en heel goed te scheiden m.b.v een gaschromatograaf.

Een voorschrift van omesteren heb ik niet maar daar kun je misschien zelf wel naar zoeken op google nu je iets meer informatie hebt.

succes ermee.

grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

Andere suggestie: schrijf hier op wat je zelf denkt; maak je eigen recept. Dan kunnen mensen hier helpen om het nog beter te maken.

Berichten: 9

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

Heel erg bedankt voor de hulp! Gisteren heb ik het aan een andere leraar gevraagd en die vertelde mij dat ik gewoon moest zoeken naar ander reagens.

Die gaschromatograaf hoeft dus helemaal niet 8-[

Lijkt me weleens leuk als de leraren op 1 lijn zitten... :)

Berichten: 31

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

uhm...

Nienke - weet jij nog welk reagens je gevonden had? Ik moet exact het zelfde doen....

Alvast bedankt!

*Al denk ik niet dat je op het moment erg actief bent op het forum..?*

Berichten: 2.035

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

Zoals je in Nienke's profiel kan zien, is zij inderdaad sinds Juni vorig jaar niet meer actief op dit forum.... bovendien werkt een sms-je of een telefoontje met Nienke beter als communicatiemiddel dan dit forum :)

Berichten: 31

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

sms? telefoon? uhm.. lijkt me stug; ik ken haar niet persoonlijk :) maar ik dacht dat ze misschien een e-mail zou krijgen van het forum, en dat ze dan nog es zou kijken ...

Maar wie weet... *gaat ff een nieuw topicje starten*

Berichten: 2.035

Re: Triglyceridenbepaling met gaschromatograaf

y500 schreef:maar ik dacht dat ze misschien een e-mail zou krijgen van het forum, en dat ze dan nog es zou kijken ...
Die krijgt ze niet automatisch, maar het e-mailadres uit haar profiel kan je wel proberen!

Reageer